Els primers dies ens vam reunir en la Háskóli Íslands (Universitat d’Islàndia), amb seu en Reykjavik, per rebre una benvinguda i introducció al país. Aquestes sessions més teòriques van ser portades a terme per directors de centres educatius locals, els quals ens van explicar com funciona el sistema educatiu islandés i ja vam poder fer una primera comparació amb el nostre model.
Una vegada havíem fet l’aproximació més teòrica, era
moment de conèixer el sistema des de dins, i és per això que els tres dies
següents vam visitar tres centres educatius diferents de la regió en els quals
vam poder observar de primera mà com treballen al país. El primer centre que vam
visitar va ser Menntaskólinn viđ Sund. En aquest, vaig poder observar una
classe d’Emprenedoria i una d’Anglés com a llengua estrangera, assignatura que
impartisc, i em vaig sorprendre de la independència que tenen els alumnes al
treballar. El segon dia vam visitar Fjölbrautaskólinn viđ Ármúla, un centre
molt diferent al del primer dia pel que fa al perfil d’alumnat, tenint aquest
majoria d’alumnat estranger i amb necessitats educatives. Ací, tant les instalacions
del centre com les classes que vam visitar van ser molt enriquidores per la
manera de tractar amb la diversitat i les necessitats especials. El tercer
centre que vam visitar va ser Framhaldsskólinn í Mosfellsbæ, un centre
relativament nou en què promouen un aprenentatge basat en projectes i amb una
avaluació més formativa. A més, disposaven d’una secció del centre, molt
eficient, també dedicada a estudiants amb necessitats. Així, vam poder
intercanviar punts de vista tant amb docents com amb alumnes. Sens dubte, la
part més enriquidora de l’experiència de la qual torne carregat de noves idees,
metodologies i contingut que de segur puc aplicar o explicar al nostre
centre.
Tota aquesta formació la vam completar amb tres “field
trips” o excursions per la illa per posar en valor el patrimoni del país i com
els paisatges, els monuments i la cultura formen part essencial de
l’aprenentatge i poden ser aplicats a l’aula.
Com a llocs significatius vam visitar el museu nacional
d’Islàndia, on vaig aprendre sobre la formació de la nació; Þingvellir, parc
natural on es troba la fissura on es junten les plaques tectòniques d’Euràsia i
Nord Amèrica; Gullfos, cataracta provinent d’una glacera; i el guèiser més
antic d’Islàndia. També vam visitar la costa sud, amb llocs destacats com
Reynisfjara, la platja d’arena negra amb pedres de basalt, la glacera
Solheimajokull i dos cascades impressionants, la de Skogafoss i la de
Seljalandsfoss.
Amb tot, una experiència única i enriquidora de la qual
torne molt satisfet per haver aprés tantes coses sobre un país tan diferent al
nostre i que té molt que oferir.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada