dimarts, 23 de juny del 2026

Estada Erasmus a Rouen de Karen Belda

L’alumna Karen Belda de primer curs del Grau Superior de Comerç Internacional ha realitzat una estada de pràctiques de tres setmanes a Rouen (França), al campus de NEOMA Business School. Durant aquest període, ha col·laborat en diverses tasques a la recepció del HUB del centre, adquirint experiència en un entorn internacional.

A més de desenvolupar competències professionals, l’estada li ha permès millorar el seu nivell de francès, conèixer una nova cultura i descobrir ciutats com Rouen i Dieppe. L’experiència ha contribuït al seu creixement personal, fomentant l’autonomia, la capacitat d’adaptació i la confiança en si mateixa.

Una experiència molt enriquidora que reforça el valor de la mobilitat internacional en la formació dels nostres estudiants.

divendres, 19 de juny del 2026

Article sobre la IA de Marc Pérez Penadés

Un fantasma recorre el mundo: el fantasma de la inteligencia artificial. Los robots, los algoritmos y todas estas innovaciones ya son cosa no del futuro, sino del presente más inmediato. Las promesas por parte de las tecnológicas son, cuando menos, esperanzadoras. Pero que no te engañen, llevamos el tiempo suficiente como para tener claro que es casi una cortina de humo capaz de llevar a la ruina al trabajador medio.
 
Esta es una problemática relativamente constante en el capitalismo: el rico se quiere enriquecer por todos los medios a su alcance. En el siglo XIX, esto se conseguía pagando una miseria al empleado y sustituyéndolo por una máquina que haría que el proceso fuese baratísimo. Hoy en día, con una banalización brutal del discurso ultraliberal (véase la Argentina de Milei) y un auge sin precedentes de los avances tecnológicos, es mucho más que posible que la situación se repita. 
 
Ya podemos observar, de hecho, los estragos que la IA puede provocar en un ámbito en concreto: la música. Es desgraciadamente usual encontrar artistas falsos que reciben millones de escuchas, mientras que una multitud de músicos reales no llegan al millón. Eso se traduce en que gente que no realiza esfuerzo alguno reciba muchísimo dinero, mientras que el músico no puede llegar a fin de  mes haciendo lo que ama. Y si así están los músicos, imaginen cómo estarán otros ámbitos creativos -y cómo podrán llegar a estar otros oficios fáciles de sustituir-.
 
Cabe tener en cuenta, evidentemente, que la tecnología punta es una herramienta y que las consecuencias dependen de su uso. La IA no nos va a llevar necesariamente a la miseria si es usada de forma concienzuda, pero viendo cómo está el panorama, tenemos que ir con mucho cuidado. 

dijous, 18 de juny del 2026

Mobilitat Erasmus a Berlín d'Enrique Minguet

Durant el mes de maig de 2026, Enrique Minguet va participar en una mobilitat Erasmus+ a Berlín per a assistir al curs Leadership Excellence: A Soft Skills and Coaching Path, organitzat per Teacher Academy. Aquesta experiència formativa va oferir una oportunitat única per a aprofundir en les competències de lideratge, la comunicació efectiva i les tècniques de coaching aplicades a l’àmbit educatiu.

L’objectiu principal del curs era desenvolupar habilitats blanes (soft skills) i estratègies de coaching per a millorar l’eficàcia del lideratge, optimitzar la comunicació amb els equips de treball i gestionar els objectius i el temps de manera realista.

La metodologia va combinar continguts teòrics amb activitats pràctiques i dinàmiques de grup que van permetre posar en pràctica els coneixements adquirits. A més, es van realitzar activitats de cohesió que van afavorir l’intercanvi d’experiències entre participants de diferents contextos educatius europeus.

El curs va reunir professionals de diversos països europeus: Croàcia, Portugal, Lituània, Finlàndia i Espanya. Aquesta diversitat va aportar una perspectiva internacional molt valuosa, permetent compartir bones pràctiques i conèixer diferents realitats educatives.

L’intercanvi d’idees i experiències va demostrar que, malgrat les diferències entre sistemes educatius, molts dels reptes relacionats amb el lideratge, la motivació dels equips i la gestió del canvi són comuns arreu d’Europa.

La participació en aquesta mobilitat Erasmus+ ha permés adquirir noves eines i estratègies que poden contribuir a millorar la gestió dels equips educatius i el desenvolupament professional. A més, ha reforçat la importància de la formació contínua i de la col·laboració internacional com a motors d’innovació i qualitat educativa.

Experiències com aquesta demostren el valor dels programes Erasmus+ per a ampliar horitzons, compartir coneixement i construir una educació més oberta, col·laborativa i preparada per als reptes del futur.

Estada Erasmus a Rouen de Yousra Zyane Annemer

Yousra Zyane Annemer, estudiant de 1r del Cicle Superior de Comerç Internacional de l’IES L’Estació, va realitzar una estada Erasmus+ de pràctiques a Rouen (França) a l’empresa Euro Dock Services. Durant 100 hores de pràctiques, va participar en tasques administratives i de logística marítima internacional, treballant en un entorn professional en francés i anglés.
 
Aquesta experiència li va permetre conéixer de prop el sector del transport marítim, millorar les seues competències lingüístiques i desenvolupar una major autonomia personal i professional. Una oportunitat enriquidora que ha reforçat la seua formació i la seua motivació per continuar creixent en l’àmbit del comerç internacional.

dimecres, 17 de juny del 2026

"El idioma del aligátor", un article de Marc Pérez Penadés

Un proceso histórico que me resulta fascinante es la evolución de las lenguas. Cómo surgen las palabras del griego o el latín y el origen de los vocablos que usamos hoy en día. ¿Sabían ustedes, por ejemplo, que la palabra "aligátor" viene de "el lagarto" a través del inglés? Esta anécdota y muchas más demuestran que ninguna lengua es pura. 

Es muy bien sabido que el inglés se ha convertido en la lengua internacional: los congresos de la ONU se celebran en inglés, la música se canta en inglés y muchas películas se estrenan en inglés antes que en cualquier otro idioma. Así pues, es inevitable que llegue algún préstamo que otro. Esto, a diferencia de lo que afirma según qué discurso alarmista, no supone ningún peligro existencial, pues la frase "Le dio 'like' a su foto" está, sin duda alguna, en castellano.

Por otro lado, y tal como he afirmado al inicio del texto, ninguna lengua es pura. Dudo mucho que, cuando los ingleses en América llamaron "el lagarto" a esa especie de cocodrilo extraña, la gente tuviese miedo de que el español fuera a reemplazar al inglés. Y, en cambio, cuando los españoles quisieron tomar prestado el derivado inglés "alligator" para designar el mismo reptil, dudo que se quejase alguien.

Esto no se queda ahí: también hemos de tener en cuenta que, tanto para ingleses como para españoles, el aligátor era un animal nuevo, un concepto novedoso. Y es que los préstamos sirven para eso, para designar algo que antes, simplemente, no existía. Es verdad que se pueden sustituir por expresiones en castellano, pero suelen ser excesivamente farragosas. ¿Quién diría "realizador de transmisiones en directo" pudiendo decir "streamer"?

La lengua es como un ser vivo y evoluciona como tal. Los idiomas nunca han sido, y jamás serán, puros del todo. Entonces ¿por qué molestarse en mantener una exagerada corrección léxica en vez de fascinarse por cómo la forma en la que hablamos cambia cada día? 

dimarts, 16 de juny del 2026

Erasmus+ a Perpinyà: l'experiència de les nostres alumnes

Fa unes setmanes, un grup d'alumnes del nostre institut, l'IES L'Estació, va viure una experiència inoblidable a Perpinyà gràcies al programa Erasmus+. Durant tres setmanes van conviure amb famílies franceses, van assistir a classes en un centre amb programa bilingüe català-francés i van descobrir de primera mà com la llengua i la cultura catalanes tenen vida més enllà de les nostres fronteres.

Per saber com va anar tot, hem volgut parlar amb elles i conéixer la seua experiència en primera persona. Açò és el que ens han explicat.

Quines eren les vostres expectatives abans d'anar a Perpinyà i fins a quin punt s'han complit?

Realment nosaltres anàvem amb la idea de conéixer un poquet Perpinyà, la gent, conéixer el sistema educatiu francés, ja que canvia prou, i alhora combinar-ho amb activitats de temps lliure. Volíem conéixer la família i els amics dels nostres corresponsals... Considerem que sí que s'han complit, hem compartit moments juntes, però alhora també amb les famílies individualment.

Com ha sigut l'experiència d'estudiar en un centre amb programa bilingüe català-francés? Heu notat diferències amb el vostre institut?

Pel que fa a haver-nos d'adaptar a una nova llengua com és el francés, sí que ens va resultar un poc difícil al principi, però després vam anar agafant més soltesa i enteníem més coses. A més, teníem classes de FLE, on apreníem les coses bàsiques per a poder comunicar-nos amb la gent.

D'altra banda, el català també s'escoltava a Perpinyà, amb menys abundància, però la gent ens entenia si parlàvem en català. La veritat és que el francés tampoc va ser un impediment a l'hora de la comunicació.

Quin ha sigut el moment o experiència que més us ha marcat durant l'estada?

Creiem que el que més ens ha marcat ha sigut quan vam arribar, perquè per a nosaltres tot era diferent i ens va costar una mica adaptar-nos. Però, amb temps, vam aconseguir adaptar-nos a les seues rutines.

Com ha influït aquesta experiència en la vostra manera de veure la llengua i la cultura catalanes fora del vostre entorn habitual?

Aquesta experiència ens ha fet veure que les llengües no entenen de fronteres. A simple vista, pot semblar estrany que al sud de França es parle català, però després t'adones que és totalment normal: una llengua no es pot delimitar, no es pot indicar fins on s'ha de parlar i fins on no. Com hem comentat abans, finalment ens hem adaptat, hem compartit coses en comú entre la seua cultura i la nostra, i hem tret el màxim partit de l'experiència.

Recomanaríeu participar en un Erasmus com aquest a altres estudiants? Per què?

És clar que ho recomanem. Al final estàs aprenent constantment, no només a l'aula, també fora d'ella: compartint temps amb amics, amb famílies... Han sigut tres setmanes en les quals ens hem adonat de moltes coses.

Des de l'IES L'Estació volem felicitar les nostres alumnes per la seua participació i animar tot l'alumnat a aprofitar oportunitats com aquesta, que ens obrin la ment, ens fan créixer i ens permeten viure la llengua i la cultura catalanes des d'una perspectiva ben diferent.

divendres, 12 de juny del 2026

Job shadowing a Finlàndia, amb Carolina Jordà i Isabel Revert

Les professores Isabel Revert i Carolina Jordà han participat en una mobilitat de tipus Job Shadowing a Kokkola (Finlàndia), desenvolupada del 16 al 23 de maig en el marc del programa Erasmus+. Aquesta experiència ha permès aprofundir en el coneixement del sistema educatiu finlandès, establir contactes internacionals i compartir bones pràctiques amb professionals de diferents institucions educatives.

La mobilitat tenia com a principals objectius incorporar la perspectiva europea a les activitats docents, millorar les competències lingüístiques, fomentar la consciència intercultural, conèixer metodologies pedagògiques innovadores i promoure la creació de xarxes de col·laboració estables entre centres educatius europeus.

El viatge es va iniciar amb l’arribada a Hèlsinki, on les participants van poder realitzar una primera presa de contacte amb la ciutat i amb la cultura finlandesa abans de continuar el trajecte cap a Kokkola, ciutat que va acollir la major part de les activitats formatives.

Durant els primers dies de la mobilitat, les docents van visitar KPEDU, un important centre de formació professional de la regió. La visita va començar amb una reunió amb la coordinadora Erasmus, Heidi Jokinen, i amb la direcció del centre, que van explicar l’organització, el funcionament i la filosofia educativa de la institució. A més, van poder conèixer diferents famílies professionals, entre les quals destaquen els estudis audiovisuals, els cicles de construcció i electricitat, així com les instal·lacions i els recursos tecnològics que utilitza el centre per afavorir un aprenentatge pràctic i connectat amb les necessitats del mercat laboral.

Una altra de les activitats destacades va ser la visita al centre principal de KPEDU, on les participants van mantenir reunions amb responsables de suport educatiu i inclusió (NESE) i amb la responsable dels estudis d’infermeria. Aquestes trobades van permetre conèixer les estratègies d’atenció a la diversitat i els recursos destinats a garantir una educació inclusiva, així com els espais de simulació clínica i les metodologies emprades en la formació dels futurs professionals sanitaris.

La mobilitat també va incloure una visita al campus de Kannus, on les professores van poder observar de prop programes formatius especialitzats com els cicles de veterinària i forestal. Aquesta experiència va posar de manifest la importància que el sistema finlandès atorga a la formació pràctica, a la sostenibilitat i a la vinculació directa entre els estudis i els sectors productius del territori.

Un altre dels moments rellevants de la setmana va ser la visita a la Universitat de Ciències Aplicades Centria. Durant aquesta jornada, les participants van rebre una explicació detallada sobre l’estructura de l’educació superior a Finlàndia, els seus itineraris formatius i els mecanismes de col·laboració amb empreses i institucions. Aquest model destaca per la seua orientació pràctica, la flexibilitat dels estudis i l’estreta connexió entre la universitat, la investigació aplicada i el teixit empresarial.

La darrera jornada va estar dedicada al cicle d’Administració, on les professores van mantenir una reunió amb la responsable Erasmus de l’àrea. Aquesta trobada va servir per intercanviar experiències sobre la gestió de projectes internacionals i explorar possibles vies de col·laboració futures entre les dues institucions.

L’estada a Finlàndia ha representat una oportunitat única per observar altres formes d’organitzar la formació professional, conèixer metodologies innovadores i reforçar la dimensió internacional de la tasca docent. Experiències com aquesta contribueixen a enriquir la pràctica educativa, afavoreixen l’intercanvi de coneixements entre professionals europeus i reforcen el compromís dels centres educatius amb la qualitat, la innovació i la cooperació internacional.

Sens dubte, aquesta mobilitat Erasmus+ ha estat una experiència molt enriquidora tant des del punt de vista professional com personal.

dijous, 11 de juny del 2026

Job shadowing a Malta amb Mariola Garrido i Pepa Llorca

Les companyes Pepa Llorca i Mariola Garrido han participat recentment en una mobilitat a Malta que els ha permès conèixer de prop el sistema educatiu del país, així com diverses institucions de referència en l’àmbit de la formació professional i l’educació superior.

Malta disposa d’un sistema educatiu públic i gratuït, estructurat segons el model britànic i organitzat en nivells que van des de l’educació primària fins als estudis de doctorat. L’ensenyament és bilingüe, amb l’anglès i el maltès com a llengües oficials, i l’escolarització és obligatòria entre els 5 i els 16 anys. Durant la visita, les participants van poder conèixer les característiques principals d’aquest model educatiu, en què també tenen una presència destacada els centres privats i els vinculats a l’Església Catòlica.

Una part important de la mobilitat es va desenvolupar al Malta College of Arts, Science and Technology (MCAST), la principal institució de formació professional de Malta. Aquest centre ofereix una àmplia varietat de programes formatius, des de certificats professionals fins a estudis de doctorat, i destaca per la seua orientació pràctica i la seua estreta vinculació amb el món empresarial. Les companyes van tenir l’oportunitat de conèixer l’organització dels diferents instituts que formen part de MCAST i les estratègies que desenvolupen per adaptar l’oferta formativa a les necessitats de la societat i del mercat laboral.

Un dels aspectes que més va cridar l’atenció va ser el model d’aprenentatge basat en el treball i els programes d’aprenentatge professional impulsats per MCAST. L’entitat coordina les pràctiques i les experiències formatives en empreses, actuant com a nexe entre els estudiants, els centres educatius i el teixit empresarial. Actualment, col·labora amb més de 2.700 empreses, fet que permet oferir oportunitats reals d’aprenentatge i facilitar la incorporació dels estudiants al món laboral.

La mobilitat també va permetre aprofundir en el funcionament de l’oficina Erasmus+ de MCAST, responsable de coordinar projectes internacionals i programes de mobilitat per a estudiants i professionals. A través de les accions KA1 i KA2, l’institut promou experiències formatives a diferents països europeus, afavorint el desenvolupament de competències professionals, lingüístiques i interculturals. Aquestes iniciatives contribueixen a reforçar la qualitat educativa i a crear xarxes de cooperació entre institucions d’arreu d’Europa.

Durant la visita també es va presentar la participació de MCAST en l’aliança europea EU4Dual, una xarxa d’universitats i centres d’educació superior que treballen conjuntament per impulsar la formació dual i la innovació educativa. Aquest projecte representa una oportunitat per compartir experiències, desenvolupar noves metodologies i reforçar la cooperació internacional en l’àmbit de la formació professional.

Aquesta mobilitat ha permès a les participants conèixer bones pràctiques educatives, establir nous contactes professionals i aprofundir en models innovadors de formació professional i aprenentatge internacional. L’experiència viscuda a Malta posa de manifest la importància de la cooperació europea i dels programes Erasmus+ com a eines per fomentar la qualitat educativa, l’intercanvi de coneixement i el desenvolupament professional del personal docent.

dimecres, 10 de juny del 2026

La Lokomotora torna amb el quart episodi: "La Conselleria és del Reial Madrid"

La Lokomotora continua fent camí! En aquest quart episodi, el pòdcast de l'Assemblea de Docents de l'IES L'Estació posa el focus en la vaga indefinida del professorat. Alguns dels professors que han participat en les mobilitzacions per una educació pública, de qualitat i en valencià s'asseuen als micròfons per a compartir la seua experiència i reflexionar sobre el moment que viu l'ensenyament al nostre territori.

Com sempre, amb el diàleg i l'humor com a motors. No us ho perdeu!

Escolta ací el pòdcast

dimarts, 9 de juny del 2026

Graduacions dels CFGS del curs 25-26

Fotos Yolanda Monerris

El Teatre Echegaray d’Ontinyent ha acollit un any més l’acte de graduació de l’alumnat dels Cicles Formatius de Grau Superior de l'IES L'Estació. Els estudiants d’Administració i Finances, Comerç Internacional, Desenvolupament d’Aplicacions Web i Desenvolupament d’Aplicacions Multiplataforma han posat punt final a una etapa acadèmica marcada per l’esforç, la constància i el creixement personal.

L’acte va comptar amb les intervencions dels representants dels diferents cicles, que van recordar experiències compartides, agraïren el suport rebut durant aquests anys i encoratjaren els seus companys a afrontar amb il·lusió els nous reptes professionals i personals que els esperen.

Un dels moments més destacats de la vesprada va arribar amb la intervenció del director del centre, Fran Albero, que va tancar la cerimònia en nom de l’equip directiu. En un discurs emotiu i molt aplaudit, Albero va aprofitar l’ocasió per a explicar a les famílies les reivindicacions que han portat el professorat valencià a mantenir una vaga indefinida des de fa setmanes. Va insistir que es tracta d’una demanda de qualitat educativa, reclamant una reducció de les ràtios, menys càrrega burocràtica, millores en les infraestructures i una defensa decidida del valencià com a llengua pròpia del nostre poble.

Després del lliurament de diplomes, alumnat, famílies i professorat van compartir un còctel que va servir per a celebrar els èxits assolits i acomiadar una promoció que inicia ara una nova etapa plena d’oportunitats.

dijous, 4 de juny del 2026

Graduacions de 2n de Batxillerat 25-26

L'IES L'Estació celebra la graduació amb un discurs en defensa de l'escola pública i del valencià

Fotos Ximo Epifanio

Amb l'emoció de sempre i la càrrega reivindicativa que caracteritza aquest institut, l'IES L'Estació va tornar a omplir el Teatre Echegaray d'Ontinyent el passat 22 de maig per a celebrar la cerimònia de graduació del seu alumnat de 2n de Batxillerat. Familiars, amics i docents es van reunir per a acomiadar una nova generació de joves que, diplomes en mà, alcen el vol cap a nous horitzons.

La gala va ser conduïda amb soltesa i naturalitat per Néstor Bernabeu, alumne de 2n de Batxillerat C, que va guiar els assistents al llarg d'un acte emotiu i ben enllaçat. Els portaveus de cadascun dels quatre grups —Maila Abad i Àngela Cucart per 2n A; Marc Gisbert i Alba Balaguer per 2n B; Érika Ilyés i Joel García per 2n C; i Hugó Torró i Vanesa Cristurean per 2n D— van posar la nota més entranyable de la vesprada amb les seues paraules plenes d'humor i afecte cap a uns professors que, al llarg d'aquests anys, han deixat empremta en cadascun d'ells.

La vicedirectora del centre, Cristina Calatayud, va obrir l'acte donant la benvinguda als assistents. Tot seguit, va prendre la paraula el regidor d'Educació de l'Ajuntament d'Ontinyent, Ferran Gandia, que en aquesta ocasió assistia a la cerimònia també en qualitat de pare d'una de les graduades. Gandia va aprofitar el moment per a expressar la gratitud de la ciutadania cap a un professorat que, en plena vaga indefinida, continua demostrant una entrega exemplar a l'escola pública.

Va ser, precisament, la vaga educativa el fil conductor del discurs del director, Francesc Albero, que va tancar l'acte en nom de tot l'equip directiu, que pujà a l’escenari per a recolzar la decisió de dimitir conjuntament fa escassos dies. Albero va voler fer pedagogia davant d'una sala plena de famílies i, visiblement emocionat en alguns moments de la seua al·locució, va deixar ben clar el missatge des del primer moment. «Aquesta no és una vaga convocada només per un tema salarial lligat a l’IPC, sinó una reclamació profunda de qualitat educativa», destacà el màxim representant del centre.

En aquest sentit, va reclamar una baixada de ràtios perquè, com ell mateix va subratllar, «l'escola d'ara no és la de fa trenta anys». També va denunciar que l'excés de burocràcia lleva temps al professorat per a cuidar de les persones i va exigir inversions en infraestructures per a no haver d'impartir classes amb temperatures extremes. No obstant això, Fran Albero va reservar les paraules més contundents per al valencià. «Som un poble que estima la seua llengua», assegurà fermament, «i no entenem l'odi dels actuals governants cap a ella». Un discurs valent, directe i necessari, que va connectar de ple amb tots els presents, que el van ovacionar.

Paraules, en fi, que ressonaren en una sala que, un any més, va saber combinar festa i consciència. Perquè a l'IES L'Estació, graduar-se no és sols rebre un diploma: és educar, sobretot, i és aprendre que el món espera de nosaltres una resposta.

dimecres, 3 de juny del 2026

Formació en empresa a Bulgària de Robert Svetoslavov Zhorov

L’alumne de 2n de Comerç Internacional Robert Svetoslavov Zhorov ha realitzat recentment la seua Formació en Empresa a Bulgària. Del 9 de març fins al 29 de maig, el jove de l’IES L’Estació ha posat en pràctica els coneixements adquirits a l’aula, desenvolupat competències professionals en un entorn internacional i conegut de prop una altra forma de treballar. En aquesta entrevista coneixerem com ha viscut aquesta experiència i quin impacte ha tingut en la seua formació personal. 
 
Per què vas decidir anar a Bulgària i quines expectatives tenies abans d'arribar?   

Decidí venir a Bulgaria porque, al tener parte de mi familia aquí y venir todos los años, conozco bien el país y sabía que era una oportunidad perfecta para hacer las prácticas. Mis expectativas eran altas: quería ver cómo funcionaba una empresa internacional de logística sobre el terreno y aprovechar que ya domino el idioma para integrarme rápido en el equipo de trabajo, además de vivir la experiencia de independizarme una temporada en un entorno que ya me resulta familiar.

Quin tipus de tasques has fet? Guarden relació amb el que has estudiat en Comerç Internacional?

Estoy haciendo las prácticas en TRANS EL 2007 EOOD, una empresa especializada en logística y transporte internacional de mercancías. Las tareas que hago están totalmente ligadas a lo que hemos visto en el ciclo: me encargo de revisar la documentación de transporte (como los CMR), gestionar papeles de facturación, controlar bases de datos y hacer el seguimiento de las rutas de los camiones. Tiene todo el sentido con Comercio Internacional porque estoy viendo de verdad cómo se coordina el movimiento de mercancías a nivel europeo.

Has trobat diferència entre la forma de treballar d'Espanya i Bulgària?

La verdad es que sí se nota diferencia. Aquí, en el sector del transporte, son muy directos, van al grano y el ritmo es bastante rápido; no se pierde tanto el tiempo con la charla de primera hora y todo se controla al milímetro porque un retraso en una ruta cuesta dinero. Aun así, como ya conozco la cultura, no me ha costado adaptarme a su mentalidad y la verdad es que son supereficientes trabajando.

Quines habilitats creus que has desenvolupat més amb aquesta experiència?   

Sobre todo la autonomía y la capacidad de resolver problemas bajo presión, porque en logística los imprevistos con los camiones o los papeles surgen de golpe y hay que reaccionar rápido. También estoy mejorando mucho la soltura en la comunicación profesional y la organización, ya que llevar el control de tanta documentación internacional exige ser muy ordenado para no cometer ningún error.

Quin era el teu dia a dia fora del treball a Bulgària?   

Fuera de la oficina el día a día es muy cómodo. Como ya me conozco las costumbres y el coste de vida es más barato que en España, se vive muy bien. Aprovecho el tiempo libre de normal para ir al gimnasio a entrenar, estar con la familia de aquí, dar una vuelta por la ciudad y desconectar con otra gente que he ido conociendo estas semanas.

Recomanaries a altres estudiants fer pràctiques a l'estranger?   

Sí, lo recomendaría al 100%. Salir de tu entorno de siempre te obliga a espabilar muchísimo. Para alguien que estudia Comercio Internacional, hacer las prácticas en otro país te da una visión real de cómo funciona el mercado global y te abre mucho la mente, tanto a nivel personal como de cara al currículum.

Compartiries amb L'Andana alguna anècdota viscuda o algun repte cultural o lingüístic que hages hagut d'afrontar en aquestes setmanes?     

Al tener parte de mi familia aquí y dominar el idioma, no he tenido el típico choque cultural ni problemas para moverme por el país. Sin embargo, mi mayor reto ha sido adaptarme a la mentalidad laboral de una oficina búlgara, que es mucho más fría y directa de lo que estamos acostumbrados en España. Al principio se me hacía raro el contraste de hablar con mi familia de forma cercana y luego entrar a la empresa, donde van al grano sin rodeos ni charlas informales. Ha sido un aprendizaje interesante ver cómo cambia la forma de relacionarse según el entorno.