La
Universitat Politècnica de València lluita contra els convencionalismes amb l'alumnat de l'IES L'Estació
Un expert
en la promoció de la igualtat d'oportunitats i la diversitat de gènere en
l'àmbit educatiu imparteix un taller que elimina actituds estereotipades i
fomenta l'accés de les dones als estudis tècnics. Segons estadístiques recents,
només una de cada deu universitàries espanyoles es matricula en una escola
tècnica.
La tutora Isabel Iváñez amb el ponent de la Universitat Politècnica de València |
El taller es va desenvolupar a la biblioteca de l'institut i en ell van intervindre els alumnes de 4t de l'ESO |
Per què les joves de hui en
dia no estudien carreres tècniques malgrat tindre millors expedients acadèmics
i demostrar amb assiduïtat esforç i constància? Aquesta és la qüestió que
planteja l'Àrea de Comunicació de la Universitat Politècnica de València, que
des del curs 2007-2008 s'ocupa del Programa Valentina amb l'objectiu d'eradicar
prejudicis i de millorar la percepció que l'alumnat de secundària té sobre els
estudis de caràcter tècnic. Es tracta, en definitiva, de promocionar aquests
tipus de graus universitaris per tal de facilitar l'adquisició de coneixements i
d'aconseguir una major presència de les fèmines en les enginyeries oferides per
la UPV.
El taller, concebut
exclusivament per a l'alumnat de 4t d'ESO de l'àmbit científic, va presentar durant
cinquanta minuts aquells estereotips de gènere associats a les carreres
tècniques amb la finalitat de reflexionar sobre quins són els obstacles que cal
superar encara perquè les dones cursen més aquests estudis. Així, la
incompatibilitat de les professions tècniques amb la vida familiar, la
presència majoritària de xics en les enginyeries o la preferència per altres
graus com Dret o Magisteri foren alguns dels vells prejudicis absurdes que la
UPV intentà combatre amb el Programa Valentina.
El taller, que va oferir atractives
dinàmiques de grup que obligaren els estudiants a considerar els pros i contres
de l'accés de les dones a aquest món laboral, també incloïa el visionat d'un
capítol de la divertida minisèrie Valentinas,
un projecte audiovisual de la UPV protagonitzat per cinc joves independents que lluiten pels seus somnis i
que han de prendre una complicada decisió: optar per una o altra carrera
universitària.
El Programa Valentina, que
du quasi una dècada visitant els centres de secundària de la Comunitat
Valenciana, va nàixer com a homenatge a l'enginyera russa Valentina Tereshkova,
primera cosmonauta que va viatjar a l'espai. Tereshkova fou investida doctora honoris causa per la Universitat
Politècnica de València l'any 1991.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada