Javier
Espinosa i Chema Lázaro, Premis d'Innovació Educativa: "Els
docents han de generar escenaris per implantar un aprenentatge actiu i
significatiu"
Chema i Javier, després d'impartir la conferència |
És la percepció dels
professors Javier Espinosa i Chema Lázaro, dos Premis Nacionals en Innovació
Educativa que el passat dimecres 26 d'abril oferiren una captivadora i
suggerent conferència al Centre Cultural Caixa Ontinyent. La xerrada, oberta al
públic i emmarcada en la II Setmana Pedagògica promoguda pel consistori
ontinyentí, fou possible gràcies a l'arbitratge de l'IES L'Estació, que va
contactar amb els dos ponents perquè prepararen una jornada de formació per al
seu professorat.
Titulada Neurodidàctica aplicada a l'aula, la
conferència presentà el concepte de Gamificació, tècnica d'aprenentatge que
trasllada la mecànica dels jocs a l'àmbit escolar. "Actualment",
afirma Espinosa, "estem acomiadant-nos d'un món antic i en desús. Els canvis
són cada vegada més ràpids i evidents. L'escola ha de saber adaptar-se i desenvolupar
les capacitats, habilitats i destreses que l'alumne necessita".
Contràriament al que es
creu, les noves metodologies educatives no són tan modernes com sembla. De fet,
referents com "la Institució Lliure d'Ensenyament, Montessori, Decroly o
Vigotsky ja parlaven de la importància d'un mètode d'ensenyança centrat en els
processos de desenvolupament naturals de l'alumnat", expliquen els
conferenciants.
Plenament conscients del
paper que l'educació acompleix en la societat actual, Espinosa i Lázaro reserven
el protagonisme absolut per al jove que s'està formant. "Ell és un agent
actiu, és el que construeix, modula i canvia l'entorn que el rodeja". Per
consegüent, cal aplicar, recomanen, metodologies estimulants com ara
l'Aprenentatge Basat en Projectes (ABP), l'Aprenentatge Cooperatiu o la
Gamificació. En aquest sentit, la funció del professor, conclouen, és
"generar escenaris perquè l'aprenentatge siga vertaderament actiu i
significatiu".
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada