«On realment
aprens a ser docent és al centre»
La jove ontinyentina Míriam
Gilabert Montava, una exalumna de 28 anys, és l’última de les entrevistades per
L’Andana en relació amb el Pràcticum que han realitzat aquest curs a
l’IES L’Estació diversos estudiants del Màster Universitari en Professor de
Secundària. Graduada en Conservació i Restauració de Béns Culturals a la
Facultat de Belles Arts de la Universitat Politècnica de València, i amb una
especialització en pintura de cavallet i document gràfic, ha comptat amb el
suport del seu tutor, el professor del Departament de Dibuix Ximo Epifanio. Aquesta
és la seua experiència al nostre centre.
Què et va impulsar a llicenciar-te
en el teu grau?
Sempre
havia tingut clar que volia estudiar alguna cosa relacionada amb l’art. Des de
ben xicoteta he anat a classes de pintura i dibuix i m’ha encantat aquest món.
Quan a l’institut vam fer l’excursió per a visitar la universitat, em vaig
quedar enamorada d’aquesta especialitat, on s’amalgama l’estudi de la història
de l’art, el dibuix, la pintura i l’escultura des d’un punt de vista
conservatiu.
M’ho havia
plantejat fa molt de temps, però quan em vaig graduar en el màster de la meua
especialitat, vaig començar a treballar al mateix temps que em preparava unes
oposicions al Cos Facultatiu de Conservadors de Museus, a nivell estatal, cosa
que vaig estar fent durant més d’un any, encara que vaig acabar abandonant. Una
conversa amb una amiga em va llançar a cursar aquest màster a la Universitat
Internacional de València (VIU), de manera online, a la vegada que estava
treballant, i hui per hui, crec que ha sigut una de les millors decisions que
he pres.
Com
valores la teua estada al nostre centre?
Ha sigut
quasi com tornar a casa. Que em tutoritzara Ximo sense haver-lo tingut de
professor abans va crear en mi certa inseguretat al principi, però res més
lluny de la realitat, ja que ha sigut tot un regal que siga ell el meu tutor aquestes
setmanes.
Més que
anècdotes, és l’alegria de veure que, després dels anys, alguns dels professors
que vaig tenir durant l’etapa d’estudiant al centre em reconeguen, i que fora
un bon record, tant per la meua part com per la seua.
Quines diferències has trobat entre
la teoria del Màster que has cursat i el dia a dia d’un institut?
Des que
vaig començar el màster, m'he adonat que la teoria és necessària i és la base
sobre la qual es crea tot, però on realment s’aprèn és al centre, és al dia a
dia.
Quin
paper té el docent en la motivació de l’estudiantat?
En l’especialitat
de Dibuix hi ha diferents realitats, ja que no és el mateix estar davant
d’alumnes de tercer de l’ESO, els quals cursen la matèria de Plàstica perquè és
el que han de fer eixe curs, que estar davant d’escolars que cursen un primer o
segon de Batxillerat artístic, a qui els agrada aquest camp i que inclús aporten
idees de què treballar a l’aula.
Diria que
hi ha de tot, alumnes a qui els desborda la creativitat, a qui tan sols has
d’acompanyar durant els processos creatius, i d’altres als quals els costa molt
trobar inspiració. Aquesta qüestió crec que també té a veure amb l’excessiva informació
que hi ha hui en dia, a la qual tenen accés tan fàcilment que moltes vegades no
es calfen el cap per a buscar alternatives o altres acabats.
Com es
perfila el futur?
Per a mi
ara comença tot: preparar les oposicions i, si és possible, treballar abans, agafant-ho
amb molta il·lusió.
Ací finalitza
l’entrevista amb l’agraïment de Míriam per la càlida benvinguda que va tindre
per part de l’alumnat i del professorat, especialment del seu tutor. Moltíssima sort!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada