dilluns, 27 de maig del 2024

La importància del treball pràctic en els Cicles Formatius (El taller del CFGM SMX)

Informa Ferran Mas

Els Cicles Formatius de Grau Mitjà ofereixen una via educativa essencial per a molts estudiants que busquen una formació pràctica i directa en diferents àmbits professionals. Un dels elements més destacats d'aquests programes és el treball pràctic en el taller. Aquest aspecte és particularment rellevant en el CFGM de Sistemes Microinformàtics i Xarxes, on la capacitat de treballar amb equipaments reals i en situacions pròximes a la realitat laboral és fonamental.

Durant el curs 2022-2023, al nostre antic centre, vam iniciar una metodologia més activa, centrant-nos en el taller d'informàtica i aproximant l'alumnat a la visió d'empresa. No obstant això, l'espai de taller era molt reduït, la qual cosa dificultava la realització de tasques pràctiques per part de tot l'alumnat alhora. Per a solucionar-ho, es va proposar desdoblar el grup durant el tercer trimestre i adequar l'equipament i el taller per a permetre la realització simultània de pràctiques tant a l'aula com al taller. La Conselleria ens va donar el vistiplau per a aquest Projecte d'Investigació i Innovació Educativa i vàrem encetar aquest procés d'experimentació durant dos cursos.

En el curs actual, ens hem traslladat a aules prefabricades mentre es construeix el nou centre. Ara disposem d'un taller molt més ampli que el que teníem anteriorment, la qual cosa permet realitzar moltes més activitats pràctiques. Tot i així, aquest nou espai encara no té les dimensions necessàries per a treballar amb tot el grup de 24 alumnes alhora. Per això, aquest curs hem continuat dedicant esforços i implicació del professorat, especialment en el grup de 1r del CFGM SMX, coordinant temps per a preparar noves pràctiques, adquirir materials, fer proves i adequar el taller.

Aquest gran esforç és recompensat quan veiem que l'alumnat s'enganxa al treball i gaudeix realitzant aquests projectes. A més, un cicle formatiu ha de centrar-se en les parts pràctiques perquè els professionals que formem siguin capaços d'afrontar treballs tècnics i reals, i adquireixin les habilitats necessàries per a això. Un tècnic informàtic no pot rebre només una formació teòrica basada en màquines virtuals i simulacions. Com es diu popularment, "s'aprèn a fer una paret fent una paret".

Com a coordinador del projecte i convençut que la Formació Professional passa per aprendre "fent", puc afirmar que veure com els nostres alumnes adquireixen competències pràctiques amb il·lusió és una gran satisfacció. El nostre objectiu és continuar millorant i oferint una educació de qualitat que prepare els futurs tècnics informàtics per als reptes del món laboral.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada