dimecres, 7 de desembre del 2022

L’alumnat de Batxillerat relata la seua experiència Erasmus a França

Hola a tots i a totes!

Onze alumnes de 1r de Batxillerat de l’IES L’Estació hem realitzat un viatge de cinc dies (del 15 al 19 de novembre de 2022) a Valenciennes (Hauts-de-France, França) en el marc del projecte Erasmus+, gràcies al qual hem descobert el patrimoni de Valenciennes i de la seua regió. És la primera vegada que el nostre centre, l’IES L’Estació, realitza una mobilitat Erasmus+ en el sector escolar. És a dir, som els primers alumnes de Batxillerat que formem part del programa Erasmus. Anem a contar-vos la nostra experiència!

El nostre viatge va començar a Ontinyent, quan vam agafar un autobús fins a l'aeroport de València. Era la primera vegada que alguns de nosaltres pujàvem en avió i els nervis estaven a flor de pell. Amb un bon aterratge a l’aeroport de Charleroi, a Bèlgica, vam agafar, tot seguit, un autobús per arribar fins a Valenciennes, la ciutat francesa on es troba el Lycée de l’Escaut, l’institut amb qui compartim aquest projecte. Els nostres companys francesos ens van rebre amb una petita festa de benvinguda, on vam poder conéixer l’alumnat, les famílies i l’equip directiu del centre. Tots i totes teníem un poc de vergonya al principi, però prompte vam descobrir que érem capaços d’entendre’ls i de comunicar-nos amb ells i elles. Encara molt nerviosos, ens vam acomiadar dels nostres companys i companyes per anar a casa de les nostres famílies d’acollida. Però de seguida ens vam calmar quan vam veure que ens havien obert la casa per a nosaltres. “Mi casa, tu casa” ens deien, i no podia ser més cert perquè ens vam sentir súper ben acollits des del primer minut.

Així, després d’instal·lar-nos i de passar la nostra primera nit fora, va començar el segon dia. Vam anar a l’institut, on en xicotets grups amb l’alumnat francés, vam fer un recorregut amb una sèrie de reptes. Vam descobrir com funcionen els centres educatius francesos, els seus horaris, les seues classes i unes instal·lacions d’última generació. A més a més, molts professors i professores ens van explicar les seues matèries, i fins i tot vam poder fer un experiment científic! Després de la visita, vam dinar al menjador com autèntics alumnes de batxillerat francesos. A les 13.30h (allí, de vesprada), vam realitzar un petit recorregut per la ciutat i vam veure alguns monuments molt interessants metre descobríem el patrimoni històric, cultural i social de la ciutat. Al mateix moment, alguns alumnes vam tindre l’oportunitat de fer una classe de teatre amb companys francesos al teatre nacional Le Phénix, que forma part del patrimoni cultural de la ciutat de Valenciennes. Va ser una experiència única, on vam aprendre moltíssim, vam posar en pràctica tècniques d’oratòria i d’expressió corporal i vam descobrir que som capaços d’entendre més francés del que pensàvem.

El tercer dia vam anar amb autobús a un poblet per a visitar el jaciment miner de Wallers-Arenberg, declarat patrimoni mundial de la UNESCO. Una guia local ens va explicar la història de la mina i ens vam poder posar en la pell de les persones que hi treballaven. Després, vam menjar carbonnade flamande en un restaurant, un plat molt típic de la regió. Très bon! De vesprada, vam fer un passeig per la Mare à Goriaux, un espai natural amb terra de carbó, i vam veure l'estany. Els paisatges eren de pel·lícula, igual que el que ens va succeir aquell dia. No sabem cert què va ocórrer, però en aquell moment va sorgir la màgia i ja no hi havia diferència entre l’alumnat de Valenciennes i el d’Ontinyent, tots érem un grup ben unit.

La  pluie de France rencontre le soleil d'Espagne
et ils forment un arc-en-ciel aussi beau que cet Erasmus

El quart dia vam anar a l’institut amb els nostres companys i companyes per a observar les seues classes. Va ser una experiència increïble poder participar en assignatures tan diferents. Alguns van fer art, altres matemàtiques o francés, i fins i tot alguns van haver de fer una petita exposició en classe de geografia. Tot un somni sentir-se part d’aquelles classes! Després de dinar al menjador, ens vam reunir amb els companys d’espanyol del projecte de les cartes, en el qual participa l’alumnat de francés de Júlia i el d’espanyol d’Amandine, i, per fi, molts de nosaltres vam poder conéixer els nostres corresponsals. Més tard, vam fer una dinàmica de grup molt emotiva per explicar la nostra experiència fins al moment en el viatge. Tot seguit, vam anar a una petita festa que els francesos ens havien preparat i també vam presentar els treballs que havíem fet. Vam menjar, ballar, cantar, vam fer fotos i també vam realitzar un concurs fotogràfic. Una vetllada molt especial i plena de records on vam poder descobrir una altra part de la cultura francesa.

L'últim dia, les famílies ens havien preparat un esmorzar de comiat. Va ser una hora plena d'emocions, llàgrimes, abraçades, adeus i molt d'amor. Ningú no volia tornar-se’n! Tristament, el viatge va acabar quan vam agafar un autobús per anar a l'aeroport, amb les famílies acomiadant-nos des del carrer. Una sensació realment inexplicable que quedarà guardada per a tots i totes.

Totes les llàgrimes i totes les emocions es devien al fet que ningú mai s’esperava que arribàrem a crear tant de vincle entre nosaltres. Van ser sols cinc dies, però vam aprofitar cada segon com si fora l’últim. Ho vam viure tot molt intensament i, encara que estàvem molt cansats al final de la jornada, plens del centenar de coses noves que hi apreníem, cada dia semblava una festa. Aquest viatge no sols ens ha permés descobrir una altra cultura, sinó que també ens ha unit a nosaltres, l’alumnat de l’IES L’Estació. Sempre hem estat connectats per la passió pel francés, però ara, amb totes les experiències que hem viscut junts, podem dir que som una xicoteta família, que va creixent amb l’alumnat francés i el professorat que ens han acompanyat en aquesta aventura.

El projecte ha estat una experiència inoblidable, hem pogut conéixer gent extraordinària a qui ara podem dir amics. Ha estat una oportunitat perfecta per a descobrir la cultura francesa i per a utilitzar i millorar el nostre francés, un Erasmus que unirà per sempre les dues cultures, i que romandrà a la memòria, dins dels nostres millors records.

Tenim moltes ganes de rebre l’estudiantat francés al nostre centre i d’aprofitar al màxim els moments que ens queden per viure junts. Contem els dies per tornar-los a veure!