A la nostra comunitat ja són dos-cents els centres
educatius que han introduït els anomenats patis inclusius. L’IES L’Estació, que
no ha volgut ser una excepció, és un d’ells. L’objectiu és crear un espai de socialització on tots els xiquets i
xiquetes puguen gaudir durant l’esplai d’alguna activitat lúdica que siga del
seu interés, evitant així que el futbol o els jocs de pilota siguen les úniques
alternatives.
Segons explica Sara Ureña Eiras, aquesta idea va nàixer després d’observar les necessitats de l’alumnat al pati. La cap d’estudis de l’ESO assegura que, en els últims temps, tot girava al voltant de l’esport rei, el futbol, de manera que molts joves quedaven aïllats durant el seu temps d’oci. Açò va obligar l’institut a posar la seua mirada sobre alguns referents dels voltants, en concret, el CEIP Martínez Valls, La Solana i l’IES Pou Clar, centres que «han transformat els seus patis en espais vius, on tot l'alumnat participa de forma activa», diu Sara.
Per a implantar aquest model de patis coeducatius, l’IES L’Estació va recollir
prèviament les demandes dels escolars de Secundària, seleccionant després aquells
jocs que gaudien de més popularitat entre el jovent. Per això, ara cada grup de
1r a 4t d’ESO disposa d’una caixa que amaga en el seu interior diferents jocs,
com ara cartes variades o cordes per a botar.
Altre dels canvis que s’han introduït amb l’arribada dels patis inclusius
ha sigut la nova organització de les pistes poliesportives per tal de
«dinamitzar el seu ús amb la inclusió d’esports minoritaris, com per exemple el
colpbol, el cementeri o el bàsquet», comenta Sara, que també ha avançat que el
centre col·locarà noves taules exteriors perquè l’alumnat puga seure a jugar a
allò que desitge.
Però aquest projecte que ha encetat l’IES L’Estació no haguera estat
possible sense la iniciativa i la col·laboració de l’AMPA, que ha finançat la
compra de tots els materials. «Els models inclusius pretenen que l’alumnat
puga accedir a una educació de qualitat en condicions d’igualtat», expliquen
des de l’Associació de Famílies d’Alumnes de l’IES L’Estació, «per això, s’ha
de buscar que la inclusió es produïsca en tots els racons del centre. En aquest
sentit, els patis són escenaris on cal reconèixer la diversitat de necessitats
dels escolars».
El nou projecte del centre, caracteritzat pel seu dinamisme, està obert a les noves peticions i demandes que vagen sorgint al llarg del curs.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada