L’IES L’Estació incorpora
a la seua plantilla la figura del Professional d’Assistència Terapèutica
Infantil
L’IES L’Estació ha implantat aquest curs la figura
del Professional d’Assistència Terapèutica Infantil (PATI), un nou recurs
adreçat a aquells menors de 18 anys que es troben en situació de dependència. Es
tracta d’un especialista molt necessari que afavoreix l’autonomia de la persona
amb diversitat funcional, assistint-la en les diverses situacions del dia a dia
i donant un suport personal i familiar de qualitat. A l’IES L’Estació, aquesta
figura, reconeguda en el Decret de Dependència de la Generalitat Valenciana, ha
recaigut sobre l’educadora Alba Casanova Soler, una jove amb experiència en el
sector que ha treballat a Barcelona amb alumnat que patia trastorns de conducta
i amb persones amb diversitat funcional d’un pis tutelat.
Graduada en Psicologia, Alba presta la seua ajuda a Violeta, una alumna que
s’ha incorporat enguany a l’institut amb dificultats en l’atenció, en la
memòria, en el control del temps i en el processament de la informació. Altra
de les àrees on presenta més trastorns és el llenguatge expressiu, cosa que
repercuteix en la seua vida acadèmica i social. Per aquest motiu, la PATI
recalca «la importància de simplificar les instruccions, de focalitzar els conceptes
clau, així com de donar suport i connectors per a accedir i recuperar
informació».
És important destacar, per altra banda, que aquest assistent personal no assumeix les tasques d’un cuidador o cuidadora, sinó que s’assegura de la comprensió dels continguts en l’àmbit acadèmic i potencia la integració social, fent de la menor una persona el més autònoma i independent possible. Per a assolir aquests objectius, el treball amb la xiqueta és pràcticament diari. Violeta, explica Alba, compta amb una ajuda permanent a l'aula en aquelles matèries on presenta més dificultats acadèmiques. En canvi, fora del context escolar la intervenció se centra d’una forma minoritària en l'oci i en aspectes socials i familiars.
Laura Mora, la
mare de Violeta, valora el recolzament de la PATI d’una manera molt positiva,
ja que la vertadera finalitat d’aquest recurs és facilitar a l’alumna la plena
incorporació en la societat. «Parlar d'inclusió sense la dotació dels recursos
més adequats», comenta Laura, «és una utopia, per la qual cosa aquesta opció és
un gran avanç per a poder aconseguir un model inclusiu real a les escoles».
Però
l’Administració i els seus mitjans no són les úniques peces clau per a l’èxit
de l’empresa. La mateixa Violeta, una jove treballadora, constant i amb força
de voluntat, també és un factor decisiu. Ser conscient de les seues dificultats
i limitacions en l’aprenentatge fa que la menuda invertisca més temps que la
resta dels seus companys i companyes per a poder seguir el ritme de la classe.
En aquest sentit, «el suport d’Alba és meravellós», conclou Laura Mora, «i no
sols en l’aspecte acadèmic. Alba també li proporciona una major confiança i
seguretat en si mateixa».
És evident que
alumna i educadora constitueixen un bon equip. Només cal observar el somriure que es dibuixa
en les seues cares.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada