dijous, 18 de novembre del 2021

Entrevista a Raquel Soler, alumna del Pràcticum a l’IES L’Estació

La jove albaidina Raquel Soler Soler, de tan sols 22 anys, és l’última de les entrevistades en relació amb el Pràcticum que van realitzar el curs passat a l’IES L’Estació tres estudiants del Màster Universitari en Professor de Secundària. Graduada en Pedagogia per la Universitat de València, durant els passats mesos de gener i febrer va comptar amb el suport de la seua tutora, l’orientadora del centre María Ángeles Sanchis Torró. Aquesta és la seua experiència. 

Què et va impulsar a estudiar Pedagogia i per què vas optar per l’especialitat d’Orientació Educativa del màster?

Des de xicoteta m’ha agradat el món de l’educació, vaig anar definint els meus interessos i vaig triar estudiar el Grau en Pedagogia, ja que m’obria les portes cap a aquest camp. La pedagogia té moltes branques d’especialització, però jo tenia clar que la docència i, en concret, l’orientació educativa era el que més em despertava curiositat. Després de fer les pràctiques del Grau en aquest àmbit, vaig tindre clar que era la meua vocació, per la qual cosa no vaig tindre dubte a escollir cursar el Màster Universitari en Professora d’educació secundària per l’especialitat d’Orientació Educativa, que em permetria seguir el camí cap a aquesta professió.

Com ha estat l’experiència al nostre centre?

Pel que fa a la meua estada a l’IES l’Estació, estic molt contenta, sobretot per l’ambient positiu del centre. Tant alumnes com docents han fet que la meua experiència ací com a orientadora en pràctiques haja sigut molt enriquidora, tant en el pla professional com en el personal. En especial, m’agradaria ressaltar el paper de la meua tutora, María Ángeles, i els professors i professores a qui més he pogut conéixer, ja que la seua predisposició a ajudar-me en tot allò que necessités ha sigut fonamental en aquest període.

Quines diferències has trobat entre la teoria del Màster que has cursat i el dia a dia d’un institut?

L’aplicació a la pràctica dels coneixements teòrics apresos durant el Grau i el Màster ha sigut molt positiva, ja que m’ha permés tindre una visió més contextualitzada d’ells, descobrint alhora nous aprenentatges que sols són possible aconseguir-los a la pràctica.

Com a futura orientadora, quina opinió tens sobre el sistema educatiu del segle XXI? A penes hem avançat respecte a l’educació del segle passat?

Pense que s’ha avançat molt, sobretot pel que fa a la inclusió i les relacions entre docents alumnat-famílies; tanmateix cal seguir lluitant per millorar i adequar els processos educatius als constants canvis del segle en què vivim, on els orientadors educatius tenim una tasca molt important per a recolzar a l’alumnat en el seu procés de desenvolupament personal i professional.

Quin paper té un orientador en la motivació de l’estudiant?

Una de les taques en què he col·laborat des del Departament d’Orientació ha sigut la intervenció en la planificació i organització de les tasques escolars d’alguns alumnes que es troben desmotivats. La pandèmia ha afectat molt en aquest sentit, però amb treball constant s’aconsegueixen en l’alumnat canvis d’actituds i predisposició molt positius cap als estudis. M’agradaria anomenar la importància de tractar les emocions des del context educatiu, ja que no donar-li’n l’adequada suposa una barrera d’accés per als alumnes en els processos d’ensenyança-aprenentatge. Pense que l’orientació educativa que es fa des del centre és una ferramenta del sistema educatiu imprescindible per a garantir la qualitat de l’educació i que, per tant, s’ha de tenir molt en compte per tots els membres de la comunitat educativa.

Com el perfila el futur amb una pandèmia en curs?

Tenint en compte la situació de pandèmia, personalment m’ajuda a pensar en objectius concrets a curt termini, però pel que fa a l’objectiu més important ara per ara, com és incorporar-se al món laboral, l’objectiu és seguir formant-me com a orientadora.

Algun consell per a l’alumnat al qual has orientat?

El meu consell per a l’alumnat a qui he tingut la sort de conèixer i orientar és que continuen esforçant-se pel seu futur, aprofitant totes les oportunitats que al llarg de la vida se’ls presenten i sense oblidar gaudir del present.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada