La jove albaidina Raquel Soler Soler, de tan sols
22 anys, és l’última de les entrevistades en relació amb el Pràcticum que van
realitzar el curs passat a l’IES L’Estació tres estudiants del Màster Universitari
en Professor de Secundària. Graduada en Pedagogia per la Universitat de
València, durant els passats mesos de gener i febrer va comptar amb el suport
de la seua tutora, l’orientadora del centre María Ángeles Sanchis Torró.
Aquesta és la seua experiència.
Què et va impulsar a estudiar Pedagogia i per què
vas optar per l’especialitat d’Orientació Educativa del màster?
Des de xicoteta m’ha agradat el món de l’educació, vaig anar definint els meus interessos i vaig triar estudiar el Grau en Pedagogia, ja que m’obria les portes cap a aquest camp. La pedagogia té moltes branques d’especialització, però jo tenia clar que la docència i, en concret, l’orientació educativa era el que més em despertava curiositat. Després de fer les pràctiques del Grau en aquest àmbit, vaig tindre clar que era la meua vocació, per la qual cosa no vaig tindre dubte a escollir cursar el Màster Universitari en Professora d’educació secundària per l’especialitat d’Orientació Educativa, que em permetria seguir el camí cap a aquesta professió.
Com ha estat l’experiència al nostre centre?
Pel que fa a la meua estada a l’IES l’Estació,
estic molt contenta, sobretot per l’ambient positiu del centre. Tant alumnes
com docents han fet que la meua experiència ací com a orientadora en pràctiques
haja sigut molt enriquidora, tant en el pla professional com en el personal. En
especial, m’agradaria ressaltar el paper de la meua tutora, María Ángeles, i
els professors i professores a qui més he pogut conéixer, ja que la seua
predisposició a ajudar-me en tot allò que necessités ha sigut fonamental en
aquest període.
Quines diferències has trobat entre la teoria del
Màster que has cursat i el dia a dia d’un institut?
L’aplicació a la pràctica dels coneixements
teòrics apresos durant el Grau i el Màster ha sigut molt positiva, ja que m’ha
permés tindre una visió més contextualitzada d’ells, descobrint alhora nous
aprenentatges que sols són possible aconseguir-los a la pràctica.
Com a futura orientadora, quina opinió tens sobre
el sistema educatiu del segle XXI? A penes hem avançat respecte a l’educació
del segle passat?
Pense que s’ha avançat molt, sobretot pel que fa
a la inclusió i les relacions entre docents alumnat-famílies; tanmateix cal
seguir lluitant per millorar i adequar els processos educatius als constants
canvis del segle en què vivim, on els orientadors educatius tenim una tasca
molt important per a recolzar a l’alumnat en el seu procés de desenvolupament
personal i professional.
Quin paper té un orientador en la motivació de
l’estudiant?
Una de les taques en què he col·laborat des del
Departament d’Orientació ha sigut la intervenció en la planificació i
organització de les tasques escolars d’alguns alumnes que es troben
desmotivats. La pandèmia ha afectat molt en aquest sentit, però amb treball
constant s’aconsegueixen en l’alumnat canvis d’actituds i predisposició molt
positius cap als estudis. M’agradaria anomenar la importància de tractar les
emocions des del context educatiu, ja que no donar-li’n l’adequada suposa una
barrera d’accés per als alumnes en els processos d’ensenyança-aprenentatge.
Pense que l’orientació educativa que es fa des del centre és una ferramenta del
sistema educatiu imprescindible per a garantir la qualitat de l’educació i que,
per tant, s’ha de tenir molt en compte per tots els membres de la comunitat educativa.
Com el perfila el futur amb una pandèmia en curs?
Tenint en compte la situació de pandèmia,
personalment m’ajuda a pensar en objectius concrets a curt termini, però pel
que fa a l’objectiu més important ara per ara, com és incorporar-se al món
laboral, l’objectiu és seguir formant-me com a orientadora.
Algun consell per a l’alumnat al qual has
orientat?
El meu consell per a l’alumnat a qui he tingut la sort de conèixer i orientar és que continuen esforçant-se pel seu futur, aprofitant totes les oportunitats que al llarg de la vida se’ls presenten i sense oblidar gaudir del present.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada