Des dels inicis de la
humanitat, el consum de la carn ha format part de la nostra dieta. Un aliment,
però, de vegades difícil d’aconseguir per l’escassetat d’animals, ja que
les serres ontinyentines no podien mantindre molts ramats per la migrada coberta vegetal. Un informe
elaborat en 1747 indicava que al terme ontinyentí es comptabilitzaven 5.914
ovelles i 1358 cabres que consideraven excessives per ser “sus montes peñascos y de muy poca hierva para sus pastos... y la poca
hierva que hay por estar a todas oras sobre ella dichos ganados no la dejan
creser”.
Els nostres
avantpassats menjaven poca carn, conills i gallines eren criats en els propis
corrals i eren sacrificats a casa amb
motiu de festivitats solemnes. Aquest autoconsum era permés per les autoritats
municipals, però la venda de carn al lliure mercat estava prohibida. Les
carnisseries eren monopoli exclusiu de l’ajuntament d’Ontinyent i cada any eren
subhastades al millor postor. Gràcies a eixos contractes coneixem el
funcionament d’aquest establiments i la seua ubicació.
El rei Jaume I va
concedir permís per construir un edifici destinat al sacrifici i venda de carn
en l’actual placeta de sant Roc “prop del castell” (actual palau de la Vila).
En aquell lloc, a principis del segle XVI trobàvem quatre taules carnisseres o
“pilons” i al Raval hi havia una altra més per matar “cabró”. La població
d’Ontinyent va augmentar en el transcurs d’aquesta centúria i l’ajuntament
decidí traslladar en 1529 les carnisseries prop de la muralla de la Vila “entre les dos torres, que la una se anomena
torre de la Alacha, prop del Mirador”.
Aquell establiment en
el transcurs dels anys experimentà diverses reformes de millora i ampliació. En
concret, en agost de 1634 les autoritats municipals es queixaven que “les carnisseries de la present vila són molt
roïns” i que l’escorxador de corders es trobava tan prop del lloc de venda que en
èpoques caloroses els residus càrnics causaven molta pudor provocant la fugida
de possibles clients “y ser molt
indecents y no ser capaces per al comerç”.
La carnisseria i
escorxador municipal, a prop del Mirador, continuà funcionant fins a finals del
segle XIX. De nou, les males condicions higièniques —l’olor de putrefacció i
dels excrements— junt a la seua proximitat a les cases de la Vila aconsellaren
edificar un de nou en octubre de 1891. El lloc elegit, fora de la població però
molt pròxim, va ser un terreny “contiguo
a la Fuente de la Sagrantana con abundante agua y fuera de los vientos
dominantes”: estem parlant de l’actual “matadero” municipal que encara usem.
Com hem comentat abans,
el consistori no gestionava de manera directa les carnisseries, sinó que
subhastava anualment el monopoli de venda a un particular. En els capítols dels
contractes constatàvem que l’inici d’arrendament començava en Pasqua i
finalitzava el dimarts de Carnaval o Carnestoltes, paraula que prové del llatí
“carnis” i “tollendum”= llevar la carn. És a dir, s’eliminava del contracte el
període quaresmal en el qual per precepte eclesial no es podia consumir carn.
L’ajuntament
d’Ontinyent, com en altres poblacions valencianes, reservava a l’avituallador
terrenys exclusius per pasturar els animals que sacrificava. Malgrat aquesta
favorable clàusula el nombre de caps de ramat no era suficient i era necessari
importar-los d’altres llocs, per la qual cosa facilitava un préstec per valor
de 30.000 sous per adquirir-los. Però hi havia ocasions en què, malgrat els
incentius, ningú no es volia fer càrrec de l’avituallament, com succeí en 1527
per la impossibilitat de trobar animals “per
la gran estretura que hi ha de carns e per los ports de Castella”. En
efecte, la major part de carn de “macho” —animal híbrid de cavall i burra—
procedia del veí regne. Altre fet que a ulls nostres causa estranyesa era la
mínima presència de carn de vedella. L’avituallador de la carnisseria tan sols
estava obligat a sacrificar un bou castellà en les festivitats de Sant Joan,
Sant Jaume i en la vespra de la Mare de Déu d’agost.
A hores d’ara, les carnisseries són de
propietat privada i existeix el lliure mercat sense monopolis —exceptuant,
clar, la venda del tabac—. Els aparadors de les gran superfícies ofereixen
carns procedents de països llunyans (Argentina, Austràlia, Nova Zelanda...) i
la ingesta de fast food en forma d’hamburgueses s’ha disparat fins
convertir-se en una epidèmia alimentària. No cal dir que l’abstinència quaresmal —abans generalitzada— en una societat cada
vegada més secularitzada té pocs seguidors...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada