El destí
dels alumnes, a les seues mans
Un grup de
reclusos de Villena participen en una mena de taller preventiu contra el consum
adolescent d’estupefaents amb els alumnes de 3r i 4t d’ESO
Crònica d'Elena Prieto Ferrero, professora en pràctiques de l'IES L'Estació
Alexei Leontiev,
psicòleg rus i creador de la Teoria de l’Activitat, deia que les activitats
humanes, caracteritzades per tindre una motivació o intenció que les done
sentit, estan formades per accions inscrites en contextos que formen part dels
entorns que les condicionen. La de dimecres passat era una d’aquelles
activitats que van fer coincidir en el ací
i en el ara a un grup de 15 reus de
la presó de Villena i als grups de 3r i 4t de l'ESO de l'IES L'Estació. La
intenció? Que els joves de l’auditori no tornaren a produir les errades que els
presos havien comés. Com? Contant-los de primera mà el que havien viscut.
Després de tot, l’experiència és sempre un grau.
Amb la veu trencada,
Félix —nom imaginari— dóna un pas endavant i, amb l’atenta mirada de
l’auditori, es llança, com si li fos la vida, al relat de la seua història. Té
dos fills, una exdona i una parella que l’espera. Amb 40 anys, en porta dos en
presó, però la seua càrcer interior començà molt abans. Amb emoció, s’atura uns
segons quan recorda que amb 8 anys, al seu país d’origen, Bèlgica, va patir
assetjament escolar i que quan va arribar amb els seus pares a Espanya la
situació a l’escola no va millorar gens ni mica. “Estava grosset”, en deia, i
“tots es reien de mi”, contava. Després, les coses es van succeir com sempre
transcorren, l’una darrere de l’altra: el primer cigarret, el primer canut, la
primera ratlla… i no va mirar enrere mai més. El seu balanç: 25 anys de la seua
vida desperdiciats per la droga. L’esperança? Els 25 mesos que porta sense
consumir.
Abillada com qualsevol
dóna corrent, allunyada de la concepció inicial adherida a la condició de presa
que tenim, Paula —nom imaginari— camina amb peu ferm, cap a la part central de
l’escenari. Es mou amb la seguretat de qui és conscient del que li ha succeït i
del per què està fent el que es disposa a fer. Segura de si mateixa, comença el
relat dels fets que l’han portat fins a aquest moment. És colombiana,
perruquera de professió i va aterrar a Espanya fa 15 anys. La seua història
comença amb l’enamorament d’un narcotraficant i acaba detinguda per la Interpol
i amb 8 anys de condemna. La llum? Fa un mes li van donar el grau i el pròxim
mes arriben els seus fills i, a més, es casa amb la seua parella.
Són dos veus de
l’experiència mal conduïda, però pel saló d’actes de l’institut en van passar
altres cinc, veus que amb més o menys coratge exposaven les seues vides, unes
vides anònimes, desfetes per la droga. Totes les històries personals dels qui
formen part d’aquest projecte són distintes, però totes tenen alguna cosa en
comú: compartixen duresa i superació personal. Potser per això, els alumnes de
3r i 4t d’ESO guardaren silenci durant tota l’activitat i escoltaren atentament
el que els presos havien vingut a contar-los.
Els testimonis dels
convictes conformaven la segona part de l’activitat programada. Abans, després
dels aplaudiments inicials, els presos s’havien col·locat el cartell d’actors i
havien interpretat “Destí”, una obra
teatral de caràcter moralitzant, escrita per un pres que havia estat intern a
Villena. La peça, de curta extensió, pretenia fer reflexionar als alumnes
assistents al voltant de la capacitat de decisió del ser humà i al voltant de
les xicotetes decisions que afecten la nostra vida. Els protagonistes
principals són dos adolescents, Antonio i Jose, que s’endinsen en el perillós
món de les drogues sense assabentar-se de les seues conseqüències. Els dos arrasen
pas a pas amb tot el que es creua pel seu camí fins que el destí els separa. 30
anys després es produeix el reencontre en un hospital: Antonio, casat i
esperant una filla, va poder reconduir la seua vida; José, en canvi, ha sigut
diagnosticat amb el VIH i la seua parella va morir de sobredosi. El personatge
del destí, interpretat per un dels membres de l'UTE (Unitat Terapèutica i
Educativa del centre penitenciari de Villena) sembla tenir la clau: “La sort la
fa u mateix, les decisions les prenem nosaltres. Som el que fem i les decisions
que prenem, la decisió és sempre nostra”.
I els presos ho saben.
Abans de poder formar part d’aquest grup han de passar per un reconeixement
psicològic i s’ha de determinar fins a quin punt el projecte els va a ajudar.
Aquest no és un projecte per a tothom, s’ha d’anar amb cura amb les eleccions
perquè és molt fàcil que es trenque la dinàmica del grup. Per a ells, el teatre
és una teràpia que els unix, perque és un projecte de tots.
Després de la
representació teatral i dels testimonis, els alumnes van ser els protagonistes.
Llavors es van situar en grups d’uns 10 o 15 i van poder conversar amb un pres
durant aproximadament un hora. Els alumnes escoltaven atentament i preguntaven
de forma directa tot allò que volien conéixer i que els interessava: què has
fet per a estar en presó?, com es viu en una presó?, és dur? Què feu allí tot
el dia?... Els presos contestaven a les ocurrències dels adolescents intentant
transmetre-los en tot moment un únic missatge: no escolliu el camí que jo
erròniament vaig triar.
Per a finalitzar, el
centre va organitzar un dinar al bar del recinte on van participar alguns
professors, membres de l'expedició de Villena, entre els quals figuraven
funcionaris de presó i psicòlegs, i els propis presos. Després d’una picaeta tradicional, els participants van poder gaudir d’un bon plat de cassola,
directament portada des d’Olleria, i de postres, unes coques variades, amb
origen bocairentí, que de segur els presos no oblidaran fàcilment.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada