L'IES L'Estació, centre que
des de fa uns anys col·labora en les pràctiques dels futurs professionals de
l'educació, ha comptat enguany amb la presència d'Isabel i Sergio, dos alumnes recentment
graduats que han realitzat al nostre institut el Pràcticum programat en el
Màster Universitari en Professor/a d'Educació Secundària, un curs que habilita
per a l'exercici de la docència en els nivells secundaris del sistema educatiu
espanyol.
Isabel Úbeda Soler, una
ontinyentina de 22 anys que ha demostrat constància i tenacitat durant les vuit
setmanes de permanència a l'IES L'Estació, és graduada en Filologia Catalana
per la Universitat de València. Esportista i lectora habitual, Isabel ha estat
acompanyada en tot moment pel seu tutor de pràctiques al centre, el poeta i
professor Pep Calero, de qui ha destacat el seu compromís absolut amb el
període de pràctiques.
Sergio Mérida, un amant de
les mascotes i de l'exercici a l'aire lliure nascut a Villena fa 23 anys, no
tenia programat realitzar el pràcticum al nostre institut, però una
eventualitat el va encaminar cap a la Vall d'Albaida. De tota manera, aquest
graduat en Ciències de l'Activitat Física i l'Esport per la Universitat
d'Alacant no lamenta la seua estància a l'IES L'Estació, on ha tingut l'incondicional
suport de la seua tutora, Paloma Tortosa, a la qual agraeix "de tot
cor" el seu magisteri.
Per tal de conéixer-los un
poquet més, L'Andana ha conversat amb ells en aquest final de curs.
Isabel: Des de ben
menuda sempre se m'han donat millor les lletres i sabia que el meu futur
passava pel món de la literatura i la història. A l'inici de l'educació
secundària tenia en ment estudiar periodisme, cosa que avui en dia encara no
descarte. Però fou a partir de 4t d'ESO i durant el Batxillerat que la
filologia començà a interessar-me de debò. Vaig escollir catalana i no cap
altra perquè és la meua llengua, amb la qual m'identifique i visc el dia a dia.
Sergio: Desde pequeño siempre me ha gustado practicar diversos
deportes y hoy en día sigo practicándolos casi sin parar cuando tengo
oportunidad. Además, mi intención era seguir por la rama de la docencia para
poder inculcar los valores positivos que el deporte educativo promueve para la
convivencia en sociedad y sobre todo para la salud.
Isabel: Em vaig
decantar per aquest màster perquè el món de la docència m'atrau més que no la
resta. Durant el grau i el màster he tingut l'oportunitat de fer dos períodes
de pràctiques en un centre educatiu, i la veritat és que aquestes experiències
han engrandit el meu interès pel món de l'educació.
Sergio: Me gusta enseñar y
quiero llegar a ser profesor, así que tenía claro que necesitaba hacerlo para
conseguirlo.
Què destacaríeu del vostre pas per l'IES L'Estació?
Isabel: Durant tot el
període de pràctiques he estat molt a gust al centre. El Departament de Valencià
m'ha ajudat a formar-me com a futur docent, solucionant tots els dubtes que em
sorgien. Han estat dos mesos intensos, però alhora curts, en què he pogut
impartir unes quantes classes que m'han ajudat a veure quina és la situació a
què s'enfronta un professor cada dia.
Sergio: Lo que más me sorprendió
de forma muy grata es el clima que se respira en todo el centro. ¡Es
fantástico! Algunas de las actividades que realicé no se hubiesen podido llevar
a cabo con un alumnado más conflictivo que las hubiera saboteado. Sin embargo,
en todos los cursos este tipo de actividades salieron realmente bien, es decir,
que el alumnado mantuvo el respeto por la actividad, por el profesorado y por
el resto de compañeros.
Durant aquests dos mesos, heu viscut alguna anècdota a l'institut que
voldríeu compartir amb els lectors i lectores de l'Andana?
Sergio: Diseñé una unidad
didáctica de Orientación y muchos no conocían este deporte originario de
Escandinavia. Al principio, una parte del alumnado parecía escasamente
motivado, quizás por el miedo a lo desconocido o a lo diferente. Sin embargo,
tras programar las sesiones fue una gran sorpresa ver a más de 30 alumnos concentrados
y motivados para realizar más recorridos de orientación que sus compañeros.
Paloma no daba crédito a lo que veía.
Com podem motivar l'alumnat a practicar esport i fer exercici o a conservar
un saludable hàbit lector?
Sergio: Para conseguir que el
alumnado se motive con el ejercicio físico es necesario hacerles ver todos los
beneficios que la práctica deportiva presenta, incidiendo tanto en salud física
y mental como en ocio; no basta con limitarse a mencionar que practicar deporte
es bueno.
Isabel: Crec que
l'hàbit lector és un hàbit que s'ha de fomentar des de ben menut i a casa. Els
centres no disposen d'hores suficients per inserir un alumne en l'hàbit de la
lectura, però sí que pot realitzar algun taller, recomanar lectures o guiar-los
amb bons autors.
Quina visió/opinió teniu sobre el sistema educatiu del segle XXI? Com seria
l'escola ideal?
Isabel: L'escola
ideal no existeix, ja que cada alumne té unes necessitats i centrar-se en
cadascuna és físicament impossible. Actualment, el sistema educatiu té moltes
carències (d'aplicació de les noves tecnologies, de lectura, de continguts,
etc.), però també té molts aspectes a destacar. Des de les darreres dècades, el
paper de l'alumnat ha mutat positivament; els alumnes són l'eix vertebrador de
l'educació i fer-los partícips actius de primera mà és fonamental. Per sort, el
diàleg alumne-professor s'està millorant amb noves tècniques que permeten un
aprenentatge cooperatiu i enriquidor, tant per als alumnes com per al
professor.
Sergio: Sin duda, hay que
invertir más en la formación del profesorado, incidiendo en la inteligencia
emocional, y haría falta desvincular las instituciones educativas de la
política para evitar reformas legislativas tan frecuentes. Desde mi punto de
vista, habría que cambiar la forma en la que se entiende hoy en día la
educación: en vez de centrarse tanto en una transmisión directa de
conocimiento, tendría que ser una transmisión importante de valores, aumentando
así la motivación del alumnado para que este se involucre más en las clases.
Quins son els vostres projectes de futur?
Isabel: Una vegada
acabe el màster començaré a estudiar oposicions i mentrestant seguiré
formant-me amb diversos cursos de l'àmbit de la filologia.
Sergio: Mi objetivo a largo
plazo es llegar a ser profesor de Educación Física. Mientras tanto, seguiré
formándome y realizando tareas de entrenamiento para potenciar habilidades
comunicativas y didácticas que me sirvan como experiencia tanto profesional
como personal.
Algun consell per a l'alumnat al qual heu impartit classe aquests dos
mesos?
Isabel: He tingut la
sort d'impartir classes en un centre on l'alumnat respon i és actiu. Des dels
cursos més baixos fins al Batxillerat, el nivell és molt bo i es treballa molt
bé. Com a consell per a tots ells, els diria que continuen estudiant, ja que el
seu futur dependrà del que facen en aquests anys d'institut. Els hàbits, ja no
sols els lectors, sinó els d'estudi s'agafen en aquest període educatiu, que
han d'aprofitar al màxim. També els aconselle que disfruten al màxim aquests
anys amb els companys. Com se sol dir: són els millors anys d'un estudiant.
Sergio: Todo el mundo tiene
algo que aportar a los demás, si no destaca por unas cualidades lo hará por
otras. Por ese motivo, no dejad que os afecten los comentarios negativos que
escuchéis, no se puede controlar lo que los demás dicen pero sí se puede
controlar la forma en la que uno mismo se lo toma. Además, dándole la vuelta a
la tortilla, es importante tratar con respeto a los demás, intentando ponernos
en su lugar, así se consigue ver las cosas desde muchos puntos de vista y
conseguir más personas afines a nuestro alrededor durante toda la vida.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada