dijous, 15 de maig del 2025

Encontre amb l’exalumna Iris Aliaga Borrell

L’IES L’Estació continua apostant per la formació del futur professorat

Enguany s’han instruït al centre cinc joves del màster de les especialitats d’Anglés, Castellà, Comerç, Educació Física i Valencià

L’IES L’Estació continua col·laborant amb el Màster de Secundària amb l’objectiu de formar la propera generació d’educadors. Una d’aquestes futures professores és Iris Aliaga Borrell, una jove ontinyentina de 24 anys, exalumna del centre, que ha realitzat les seues pràctiques formatives durant dos mesos tutoritzada pel professor de Llengua castellana i Literatura Fernando Moreno

El programa combina la teoria pedagògica que ofereix aquest màster amb les pràctiques en aules reals. I ahí és on entren en acció els instituts que, com el nostre, s’ofereixen a convertir-se en centres formadors, disposats a acollir futurs professionals compromesos, creatius i preparats per a afrontar els desafiaments del sistema educatiu actual. «Sempre m’ha fascinat el món educatiu», assegura aquesta jove graduada en Estudis Hispànics, «la idea d’ajudar els escolars a redactar millor i a apreciar més la literatura em resulta apassionant».

Una passió que ha sabut demostrar durant les vuit setmanes que ha estat amb el seu tutor, que també va ser el seu professor quan cursava la Secundària Obligatòria. «Sens dubte, aquestes pràctiques són el millor que he fet al màster, potser a la carrera», reconeix Iris. Unes pràctiques amb les quals ha aprés moltíssim en companyia dels experts en la matèria, el que ha fet possible un increment del seu desig de ser professora, desig que havia quedat ensorrat per les mateixes classes teòriques del màster, «que et venen una metodologia educativa específica i aporten un volum teòric sobre educació que serveix per a poc», comenta Iris. «Solament veus el valor d’aquests continguts quan els apliques», afegeix la jove.

Com a futura professional, té ben clar que la nova llei educativa, que compta amb el seu suport, ha suposat un important avanç per a la comunitat, ja que incorpora la idea que l’educació és una ferramenta per a tota la vida, no un cúmul de dades teòriques i coneixements enciclopèdics. En aquest sentit, Iris afirma que «ja no és imprescindible conèixer i abraçar tot el cànon literari; per fi s’hem adonat que té igual si un xiquet coneix o no els Milagros de nuestra señora, el que és important és que sàpia llegir textos complexos bé i extraure tot allò que li resulte útil i nutritiu».

En qualsevol cas, es mostra molt crítica amb les actuals proves de Selectivitat, que haurien de ser, segons opina, molt més competencials. «El fet que la sintaxi, per exemple, siga un requisit en les proves PAU obliga a estudiar-la exhaustivament des de l’ESO. I açò és extrapolable a altres aspectes. La Selectivitat segueix exigint un aprenentatge enciclopèdic mentre que la realitat el demana competencial», explica.

Precisament per les imperfeccions del sistema educatiu, Iris anima els escolars a perdre la por d’equivocar-se. «Abraceu l’error, és així com s’aprèn», conclou en aquesta entrevista cedida a L’Andana.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada