L’ontinyentina Mònica Gandia Fernàndez és una jove de 31 anys que hem
entrevistat en relació amb el Pràcticum que va realitzar el curs passat a l’IES
L’Estació. Estudiant del Màster Universitari en Professor de Secundària i
graduada en Psicologia per la Universitat de València i amb un Màster en Intervenció
Psicològica en Àmbits Socials, durant els passats mesos de gener i febrer va
comptar amb el suport de la seua tutora, l’orientadora del centre María Ángeles Sanchis Torró. Aquesta és la seua experiència.
Què et va impulsar
a llicenciar-te en el teu grau?
Per una banda, la curiositat i interès sobre el comportament humà i, per
altra, la seguretat que les persones tenim capacitat de canvi i poder ser
suport en aquest canvi per a la resta.
Per quin motiu
vas decidir cursar el Màster de Secundària a l’IES L’Estació?
Després d’uns anys treballant en un àmbit de la
intervenció social en psicologia i donades les eixides laborals que presenta
actualment el Màster, em vaig matricular. A més a més, persones properes hi
treballen a l’àmbit de l’orientació acadèmica en col·legis i instituts i el
estar en contacte amb elles m’ha motivat a iniciar-me en aquest perfil professional.
Què has aprés
de la teua tutora o d’altres professionals de l’institut?
En general, faig una valoració positiva, tot i que l’estada es fa
curta per ser de huit setmanes només. Trobe que totes les persones de l’equip
docent i, més concretament, Mª Àngels, han fet el possible per fer-nos sentir
benvingudes i que aprenguem de la feina realitzada al centre. A més a més,
se’ns ha possibilitat la pràctica directa i supervisada amb l’alumnat i han
confiat en les nostres capacitats per a les tasques encomanades.
Què és el que
més t’ha cridat l’atenció durant el temps en què t’has format amb nosaltres?
Vaig estudiar a l’IES L’Estació des de 3r d’ESO
fins a 2n de Batxillerat, d’on tinc molt bons records tant del professorat com
del centre i dels companys/es. L’institut en fa
sentir com estar a casa, perquè el clima és molt bo, molt familiar.
Has apreciat
diferències entre la teoria del Màster i el dia a dia, molt més pràctic, d’un
centre educatiu?
Més que diferència, he constatat la quantitat de feina i de vegades els
pocs recursos que des de l’administració pública faciliten per a eixe volum de
tasques. En relació amb l’especialitat d’orientació, m’ha ajudat a transferir i
aterrar en la realitat dels “protocols” i diferents eines que a nivell teòric
es plantegen des d’una perspectiva, però que a l’aplicació pràctica (en general
com tot) la realitat és molt més complexa i canviant.
Com a futura
orientadora, quina opinió tens sobre el sistema educatiu del segle XXI?
Trobe que hi ha un canvi important respecte a l’estil pedagògic
d’aprenentatge, més enfocat en el procés i no tan sols en els resultats i
intentant donar resposta a la diversitat de l’alumnat. També crec que estem
vivint un procés de modificacions i implementacions que generen resistències davant
dels models més clàssics d’ensenyament. Si pense en l’educació de la meua
infància i adolescència i la compare amb l’actual, trobe que s’han millorat en
diferents aspectes, com ara el treball
en metodologies variades, l’accés a tecnologies de la informació i comunicació
i una atenció més individualitzada i més visibilització de la diversitat (LGTBI+,
TEA, ...).
Es fa complicat
motivar l’estudiantat hui en dia?
Com que l’orientació acadèmica i professional té una vessant diferent a les
matèries del currículum, no sabria ben bé què dir. Es parla més del malestar i
de la desmotivació, però continua sent difícil trobar eines per a facilitar que
tot l’alumnat finalitze almenys el període d’escolarització obligatori fins els
16 anys de manera satisfactòria. Hem de tindre en compte que molts factors
influeixen per a la motivació: experiències prèvies, situació familiar,
situació de salut, esdeveniments significatius vitals, etc.
Com es perfila el futur?
Variable. Ens trobem en un moment social i històric amb un ritme bastant
vertiginós en relació amb quasi qualsevol aspecte. Per exemple, en orientació una
eixida professional de hui molt important d’ací 10 anys pot ser-ho no tant. O a
l’inrevés, un perfil que no existeix ha emergit. Per tant, respecte a l’àmbit
que ens pertoca trobe imprescindible estar en constant evolució, amb
coneixement de l’actualitat i formació rigorosa en psicologia i pedagogia.
Algun consell per a l'alumnat al qual has impartit classe o has orientat?
Els diria que allò important és “anar fent” a nivell acadèmic i personal,
no deixar-ho tot; també que anaren gaudint i valorant el camí. De vegades,
podem entrar en dinàmiques de molta pressió/exigència i no valorar allò que sí tenim
o que estem canviant/millorant. Els comentaria que és important implicar-se per
tal de cercar les oportunitats. Per últim, que hi ha alternatives que poden
triar, que és important estar segurs i segures de la nostra decisió, però que
si pel que fora després decidim canviar, sempre hi ha opcions.
Molta sort, Mònica.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada