Paula Gramage Sanchis, exalumna de l'IES L'Estació i
estudiant de 3r de Medicina a la Universitat de València, comparteix, una
vegada més, amb els lectors i lectores de l'ANDANA el seu punt de vista sobre
els últims esdeveniments que estan afectant el món educatiu.
Cada vegada que escolte el grinyol dels frens, busque l’institut rere el vidre. I mentre el tren s’atura, observe amb enyorança l’explosió de colors que decora la pell d’aquest vell edifici.

Amb les reformes educatives
dels últims anys queda en evidència la voluntat ferma de derivar-ne la major
càrrega lectiva i el centre d’atenció cap a les àrees i les assignatures més relacionades
amb la ciència, l’economia i l’empresa. La situació no seria tant preocupant si
tan sols es forjara aquesta determinació a les lleis educatives però, lluny de
limitar-se la qüestió a nivells legislatius, s’estén com una epidèmia imparable
sobre tot el teixit social. I és que, malauradament, la situació de l’educació és
moltes vegades un reflex minuciós i detallat de la societat en què vivim.
Lluny d’obrir un debat sobre
la importància de les disciplines que estan sent assetjades els últims anys (que
en tenen, i molta), la meua pretensió és defendre com de fonamentals són totes
aquestes disciplines per educar i formar de forma íntegra a una persona.
Jo vinc d’una carrera de
ciències de la salut, on es prioritza la formació científica i tècnica per
adquirir les competències necessàries per desenvolupar-te correctament en un
futur. I, tot i que és imprescindible tota aquesta formació, és un greu error descuidar
tan descaradament les competències transversals que tot professional hauria de
tenir, unes competències que el sistema, a més de no proporcionar, ara intenta
destruir. I és que no podem reduir el saber a la tècnica estricta sobre la qual
es sosté la professió. No podem ser peces inertes d’un engranatge que manté en
moviment una sèrie de protocols i accions per garantir el funcionament correcte
i mil·limètric del mecanisme. Un cicle que ens permet seguir en moviment però
que no ens permet avançar perquè ens allunya de la realitat més humana.

Per això, cada vegada que s’atura
el tren, m’assalten de nou els records
del món bullent de saber i coneixement en què vaig créixer a L’Estació. I tinc
menys dubtes, encara, que limitar i restringir els camins dels nostres
estudiants és un crim gravíssim. És, en certa manera, una forma de matar una
part de la seua visió del món, d’assassinar a pessics la seua humanitat mentre
el reconverteixes en una peça més de la maquinària.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada