dimecres, 18 d’octubre del 2023

Natalia Torró, alumna del Pràcticum del curs 22-23

«Ha sigut una experiència que repetiria una i mil vegades»

L’ontinyentina Natalia Torró Sánchez és l’última de les joves que hem entrevistat en relació amb el Pràcticum que va realitzar el curs passat a l’IES L’Estació. Estudiant del Màster Universitari en Professor de Secundària i graduada en Pedagogia per la Universitat de València, durant els passats mesos de gener i febrer va comptar amb el suport de la seua tutora, l’orientadora del centre María Ángeles Sanchis Torró. Aquesta és la seua experiència.

Què et va impulsar a llicenciar-te en el teu grau?

Vaig estar dubtant entre Pedagogia o Psicologia, tot i que em vaig decantar per la primera opció. Aquest grau m’ha aportat cultura, sabers, història, noves metodologies, funcionament d’institucions i interaccions i noves relacions, entre altres. És un grau molt ampli i general, on cada rama de l’educació pot ensenyar-te d’una forma diferent i enriquidora.

Per quin motiu vas decidir cursar el Màster de Secundària a l’IES L’Estació?

L’orientació educativa, un objectiu que m’havia proposat, és una labor que cal destacar als centres educatius. És el punt de partida d’un suport constant que beneficia al 100% de l’alumnat. Una persistent dedicació de temps amb la seua involucració personal, familiar i professional. Estic molt agraïda per l’acolliment que he rebut de l’IES L’Estació, un centre que compta amb professionals que treballen cooperativament, que disfruten de la seua feina i que comparteixen informació, interés, vincles i experiències per a poder aportar a l’alumnat tot allò que saben amb completa dedicació.

Què has aprés de la teua tutora o d’altres professionals de l’institut?

Amb María Ángeles he sentit la preocupació per dur a terme programes, projectes, informes, documentació i assistència personalitzada, per fomentar un institut inclusiu, cooperatiu i amb una finalitat clara, fer una formació tant professional com personal. Però també m’he sentit acollida per tothom, feliç per l’ambient que he trobat. Ha sigut una experiència que repetiria una i mil vegades.

Quina situació és la que més t’ha cridat l’atenció durant el temps en què t’has format amb nosaltres?

Sens dubte, la formació educativa d’un alumne en el centre ordinari combinat amb el centre específic, el que demostra com pot avançar la inclusió i la mirada de la diversitat. És una lliçó moral que s’hauria de difondre i posar en valor.

Has apreciat diferències entre la teoria del Màster i el dia a dia, molt més pràctic, d’un centre educatiu?

Sí, tant la teoria com la pràctica del Màster haurien d’estar més actualitzades i ben organitzades. He vist mancances en el professorat i en l’àmbit temàtic i d’estructuració, ja que assistint al lloc de pràctiques he descobert alguns conceptes i processos dels quals hauria d’haver-me assabentat durant la formació en el Màster.

Com a futura orientadora, quina opinió tens sobre el sistema educatiu del segle XXI?

S’ha de reconèixer tots els grans passos que hem donat i veure que majoritàriament l’educació tradicional ha passat de moda, mentre que la flexibilitat i l’aportació de l’alumne es té en compte ara mateix amb més nitidesa. A més, l’actualització diària per a no quedar endarrerit és una font de vinculació total amb l’alumnat; el treball personal i emocional és absolutament necessari a les aules i els espais on els joves es puguen expressar són un requisit imprescindible.

Es fa complicat motivar l’estudiantat hui en dia?

El sistema educatiu actual no és atractiu en alguns dels aspectes i això pot produir desmotivació. Les situacions personals i familiars de l’alumnat també són un factor clau, per això s’ha de fer partícip a la família de tot allò que es puga i crear projectes on la família tinga l’opció d’acudir al centre a compartir aprenentatges amb els seus. Per tant, s’ha d’ensenyar a l’alumnat la importància de plantejar-se metes, objectius realistes i la recerca del seu ser i capacitats pròpies. Amb això, aconseguirien una motivació més alta que la que tenen actualment.

Com es perfila el futur?

Anar fent, descobrir estudis contrastats i aplicar-los perquè ens puguen ajudar a mantenir una educació activa, comunitària i cooperativa.

Doncs, molta sort, Natalia.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada