Certament, els sarraïns pactaren la submissió a canvi
de continuar habitant la terra que els va vore nàixer. El monarca, per
assegurar la possessió, instal·là en l’alcàsser —palau de la Vila— una reduïda
guarnició de soldats: una gota cristiana en una mar mora. La immensa part de la
població continuaria sent musulmana fins a 1248. Ara bé, la relació entre
conqueridors i vençuts es va deteriorar vertiginosament. El poderós xeic al-Azrâq, que dominava les
serres d’Alcoi, s’alçà en armes. La insurrecció serví d’excusa al rei per a
decretar “una neteja ètnica” al sud del regne amb les subsegüents expropiacions
de béns i desterraments. (6 de gener de
1248). Una Vall d’Albaida escenari de revoltes i fins i tot de derrotes
cristianes a mans musulmanes com la batalla de Llutxent esdevinguda el 24 de
juny de 1276.
S’iniciava l’assentament de colons i el progressiu
desplaçament dels mudèjars enfora del recinte emmurallat per evitar més avalots
i violències. El llibre de Repartiment (1248) mostra vint donacions a nous
pobladors, alguns dels quals no es van instal·lar mai ací. Entre els llinatges
d’aquells primers ontinyentins detectem alguns que encara sobreviuen en el
temps: Vaello, Sanz, Revert, Cerdà. Hi ha un nom que crida l’atenció: Llop de Baïlo, beneficiari de l’alqueria
Iel·las (a prop de l’actual ermita de Morera) i de 3 jovades de terra
-equivalents a 108 fanecades- i una jovada de vinya al nostre terme.
Poc després de les donacions inicials, el 29 d’abril
de 1250, el rei Jaume confirmava a la vila d’Ontinyent l’extensió del terme que
tenia en temps dels sarraïns. També de certes millores com l’obertura de
l’actual portal de Sant Roc (1256), la donació als ontinyentins de l’extensa
partida dels Alforins (1257), la concessió franca de les serres per aprofitar
llenyes i pasturar...
El repoblament
cristià d’Ontinyent es va veure afavorit per la devastadora destrucció
que va causar el terratrèmol ocorregut en la Setmana Santa de 1258, un sisme
que va provocar l’enderrocament de
moltes de les seues cases i, fins i tot, va afectar seriosament els murs
de defensa. Poques setmanes després del desastre, entre el 5 i 7 de maig, el
monarca visità Ontinyent per a supervisar la reconstrucció. Aquest procés comportà el canvi general d’una estructura
urbana musulmana per altra trama més ajustada a les necessitats dels pobladors
cristians.
Poques notícies disposem de l’economia dels primers
ontinyentins. Afortunadament, conservem una anotació fiscal de 1263 que ens
mostra una població amb recinte emmurallat, alcàsser, hostal per a viatgers,
banys, taula de carnisseria, dos forns de coure pa i quatre molins fariners.
Una població ja majoritàriament cristiana, 200 famílies (1000 habitants
aproximadament) front a 100 cases de musulmans.
Jaume I va nomenar
Ontinyent com a vila reial, amb vot a les Corts del Regne. Prompte
adquirí especial rellevància. La seua situació estratègica -frontera amb el
regne de Castellà (Villena)- era important per a la Corona. A més, l’aspecte defensiu de la Vila, envoltada de
muralles, la protegia dels atacs castellans i de les sublevacions mudèjars.
Una terra de conquesta que compartir entre els
nouvinguts i la població autòctona sotmesa, a poc a poc minoritzada fins
l’expulsió final en 1609. Aquells catalans i aragonesos, juntament amb uns pocs
navarresos i occitans, ens llegaren una llengua, la mateixa que parlem hui.
També es dedicaren a beneir les mesquites i transformar-les en esglésies,
dedicades a Santa Maria. Tot aquest procés, segons afirma encertadament l’historiador
Abel Soler, va definir els trets lingüístics i culturals que encara mantenim
els ontinyentins del segle XXI. Jaume I va ser en bona mesura el “constructor” d’una
nova Vall d’Albaida valenciana i europea, integrada en el món occidental.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada