Per Alfred Bernabeu, cronista i professor
Les competències dels
municipis valencians en l’època moderna eren, als nostres ulls, extraordinàries,
fins al punt que alguns historiadors les
consideraven pròpies d’un estat en miniatura. A banda de funcions estrictament
administratives, els ajuntaments intervenien en assumptes militars mitjançant
la constitució de companyies armades per ells mateixos; regulaven els gremis;
mantenien tota la xarxa viària del terme; asseguraven l’avituallament
d’aliments (l’almodí); controlaven l’estat sanitari de la població i sufragaven
el sistema educatiu.
Com era el sistema
educatiu en els segles XVI-XVIII? Hi havia dos escoles a Ontinyent, una de
primeres lletres i altra, l’aula de gramàtica, de secundària. Naturalment, gran
part de la població era analfabeta. En més d’una ocasió, hem trobat que els
jurats de l’ajuntament no sabien llegir...
El mestre de primeres
lletres cobrava un irrisori salari, fins a l’extrem que no podia viure del seu
treball docent. Un d’ells, Vicent Tortosa, va demanar a l’ajuntament, al juny
de 1622, un augment de sou, petició que va aconseguir. Entre els arguments,
afirmava que “per ser pobre y tenir pochs chics a la escola y per ser los mes fills
de pares pobres no li poden pagar”. Una situació de penúria econòmica que
va ser recurrent en tot el període estudiat fins a tal punt que els mestres
preferien abandonar la plaça i traslladar-se a d’altres poblacions.
Per cert, en una
d’aquestes ocasions vacants, el bisbe Segrià envià una carta manuscrita
recomanant als seus paisans la contractació d’un mestre que ensenyara als
xiquets a llegir i escriure, però també doctrina cristiana. L’elegit va ser J. Tapia que estava impartint classes a
Sogorb. El prelat ontinyentí, íntim col·laborador de l’arquebisbe Tomàs de
Villanueva, va contribuir aportant la
meitat del sou i el municipi va pagar la resta.

Les autoritats en 1552
eren reticents a incrementar el sou dels mestres i funcionaris -com hui en dia, nihil novum sub sole-, però eren conscients que calia cobrir la plaça vacant perquè “aquesta universitat (municipi) té molta
necessitat de mestre de gramàtica a causa que los estudiants se perden y
entenen en jochs ... lo que redunda en gran detriment dels estudiants e fills
de aquesta terra”. L’ajuntament d’Ontinyent, per una vegada, va contractar un professor competent amb un
augment de sou. D’aquesta manera l’aula de batxillerat guanyaria en prestigi: “perquè en saber que la vila y ha mestre docte vindran moltes persones
estrangeres a hoyr dit exercici (lliçons)”
En aquesta ocasió,
Francisco Gascó, pare guardià del convent franciscà d’Ontinyent, es queixava de
l’excessiu nombre d’alumnat a l’aula, en concret, noranta-sis: “que per ser tants los
dexeples no pot degudament ensenyar bé a tots”. El professor proposava que
foren despatxats els vint-i-nou alumnes forasters i afirmava que “els de la terra” aprofitarien millor les
classes. La iniciativa despertà un extens debat entre els membres de
l’ajuntament amb una resolució: expulsar els estudiants poc treballadors. L’acta
municipal reflecteix l’acord “de llarga
confubalació y disputa sobre lo proposat parexent a huns que és indecorós
despedir els llicenciados forasters que vénen a estudiar a la vila, que és de
llustre crèdit de ells y embelliment del mestre el que vinguen forasters a
estudiar”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada