![]() |
Plaça de Sant Domingo, il·lustració del xiquet Juan Ezquerro Ruiz, resident a Ontinyent durant la Guerra Civil |
La
Guerra Civil va ser el primer enfrontament bèl·lic que va considerar objectiu
militar a la població civil. A partir de finals d’octubre de 1936, l’exèrcit
franquista va sotmetre a Madrid a un bombardeig incessant amb la subsegüent
destrucció de béns i persones. El govern,
evitant el perill, establí la capitalitat de la República a València. Al mateix
temps, milers i milers de refugiats fugien a zones més segures, lluny dels
perills del front de guerra.
Per
tal de preservar les vides dels xiquets es va procedir a la seua evacuació de
la capital i foren allotjats en colònies infantils. Gran part d’elles
s’establiren en propietats requisades a Catalunya i, sobretot, a la nostra
comunitat. En el cas d’Ontinyent, foren quatre colònies assentades a les
finques de Santa Bárbara, El Alba, La Mayansa, Morera, Sant Vicent i el
balneari de les Aigües on es va instal·lar el col·legi de cecs nacional.
Faig
aquesta introducció històrica perquè en aquelles colònies es va utilitzar l’art
pictòric com a teràpia per als xiquets traumatitzats pels desastres de la
guerra. Els dibuixos foren enviats a exposicions a l’estranger i foren venuts
per recaptar fons destinats a la causa republicana. Doncs bé,
un d’ells —la il·lustració del xiquet Juan Ezquerro Ruiz, resident en la
colònia de Santa Bárbara a Ontinyent— va formar part d’una mostra exhibida públicament en un establiment de la
Quinta Avinguda a Nova York en febrer de 1938 i va acabar en el fons Spanish Children’s Drawings de la
Universitat de Columbia (consultable en internet).

En
la il·lustració —pintada amb plomí i tinta de tres colors, blau, groc i morat— representa
en una sola escena la plaça de Sant Domingo. En ella apareix el teatre Echegaray amb detalls tan minuciosos com
la taquilla, la cua de gent esperant a l’entrada i un cartell anunciador de la
pel·lícula. Amb l’ajuda de Joan Torró Martínez, l’autor del llibre, en un
treball detectivesc, identifica l’obra
projectada: es tracta del film soviètic “El Circo”. Al costat del teatre, es mostra també la seu del sindicat
anarquista CNT-FAI.
Juan
Ezquerro retrata elements existents a la plaça com el cafè-quiosc, en el qual
dos persones estan assegudes junt a un taula mentre que altres dos estan de
dempeus, davant la barra, prenent una consumició. Però, a ulls d’un infant,
destaca un lloc ambulant de “xutxes” sobre dos cavallets i la “Patatera”, un
senzilla instal·lació on es despatxava creïlles torrades en una estufa de
carbó. A més, s’hi veu un artístic banquet encorbat i un templet hexagonal
cobert que resguardava els músics.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada