dimarts, 22 d’octubre del 2024

Milana Kosarieva, guanyadora del Cartell de l’Alzheimer

Un any més, l’Associació de familiars, amics i malalts d’Alzheimer i altres demències d’Ontinyent, AFAO, ha reconegut la labor artística d’una de les estudiants de l’IES L’Estació, que ha resultat premiada per haver dissenyat el millor cartell anunciador de les XXVII jornades amb motiu del Dia Mundial de l’Alzheimer.

La jove guanyadora d’enguany ha estat Milana Kosarieva, una estudiant d’Ucraïna que va crear aquest treball en la classe de Cultura Audiovisual que imparteix la nostra companya Reme Pérez, el departament de la qual promou anualment aquest concurs amb la col·laboració de l’entitat AFAO. Amb aquesta composició, Milana ha volgut homenatjar totes aquelles persones fortes que lluiten en la vida i que es mantenen rodejades dels seus familiars més estimats. En el cartell, la figura en blanc representa la pèrdua de la identitat i dels records de la persona afectada per la malaltia. «Quan tot és desconegut i ha sigut esborrat», comenta l’artista, «l’única cosa que et manté en el present és la mà de la persona que està al teu costat i que sempre estarà ahí per a ajudar-te».

Per circumstàncies personals, Milana no està enguany estudiant al nostre centre i ha hagut de marxar d’Ontinyent cap a La Vila Joiosa. Però des del Departament de Dibuix de l’IES L’Estació ens asseguren que estem davant d’una «jove excel·lent amb una gran sensibilitat artística», a la qual, sens dubte, li augurem un futur prometedor.

dijous, 17 d’octubre del 2024

Polèmica mesura de la nova llei educativa del Consell

Part del professorat de l’IES L’Estació ha volgut manifestar-se en contra de la decisió de la Generalitat de certificar automàticament el títol de valencià a tots els estudiants que hagen aprovat aquesta assignatura des del 2009, una mesura que recull la nova Llei de Llibertat Educativa aprovada fa uns mesos i que beneficiarà no només els alumnes del present curs escolar, sinó també anteriors promocions, ja que l’aplicació de la norma és retroactiva.

Podran reclamar la titulació, temàtica i gratuïtament, més de 337.000 persones, és a dir, tots els alumnes que hagen acabat Primària (des del 2009-2010), l'ESO (des del 2008-2009) i Batxillerat (des del 2009-2010), o els qui van fer la prova d'accés a la universitat a partir del curs 2009-2010.

Així, l'alumnat que haja aprovat l'assignatura de Valencià en primària obtindrà el nivell A2. Es reconeixerà el B1 a l'estudiant que acabe l'ESO exitosament i el B2 si supera la matèria en Batxillerat. En cas d'alumnes de Batxillerat amb nota superior al 7 en Valencià se'ls reconeixerà un C1.

Cada dijous el professorat del centre eix al pati, amb les seues samarretes verdes, per a protestar contra una mesura que, segons afirmen, no és un incentiu a la nostra llengua.

dilluns, 14 d’octubre del 2024

Viatge Erasmus 4t ESO a Irlanda – Última jornada del viatge

Hola, som Edu, Laia i Fernando. Hui ja era l'últim dia, i per a acomiadar-nos de Irlanda hem anat a Dublín. Ens ha recollit l'autobús a l'escola i després de 50 minuts ja érem a la porta del "Trinity College". A l'entrar, tots ens hem quedat de pedra al veure lo gran i espectacular que era. Hem visitat un museu, on ens han parlat sobre el "Book of Kells" (El llibre dels Evangelis), un manuscrit realitzat per monjos celtes cap a l'any 800 a Kells, un poble de Irlanda.

En el mateix museu, a continuació, hem entrat a la "Long Room", una biblioteca amb llibres molt antics i molt interesants. Entre aquestos, es troba una pàgina de la primera biblia impresa per Gutemberg al S. XV i la lira celta més antiga, que també apareix a les monedes d'euro.

El que ens va furtar la mirada a tots va ser un globus terraqui gegant al centre de la sala que representa. A l'eixir del museu, vam entrar a un altre, on ens explicava la història del museu que acabàvem de veure. Després, hem tingut dos hores de temps lliures i, per grups, hem anat a explorar la ciutat.

Al finalitzar l'excursió hem anat amb els nostres corresponsals a les nostres cases per a acabar de fer les maletes per tornar. Sobre les 18:00 h hem marxat cap a l’aeroport on ens hem acomiadat molt tristament dels nostres amics irlandesos. Fins prompte!

divendres, 11 d’octubre del 2024

Viatge Erasmus 4t ESO a Irlanda – Últims dies

Ja arribem als últims dies, i encara que s'adonem que aquest viatge s'acaba, seguim disfrutant de cada moment, inclús cada segon.

Comencem el dia cada u en la seua casa, amb emocions i sentiments diferents. Hui tots ens preparem per a viure una gran experiència en la "Causey Farm".

Ja a l'institut, agafem tots un autobús fins a la granja, on després d'un temps lliure, aprenem alguns balls tradicionals irlandesos. Més endavant, ens juntem en parelles per a fer pa de forma divertida. Mentre aquest està fent-se, passegem per la granja per fer activitats fascinants. En primer lloc, alguns de nosaltres entrem a un tipus de túnels, on tot és obscur i sols ens podem moure arrastrant-se. Després de molts crits i risses, anem a veure els animals. Tenim l'oportunitat d'alimentar-los, tocar-los i estar amb ells. Seguidament, entrem a un tipus d'instal·lació on gaudim d'un passeig de molta por i esglais.

I ara si, ens preparem per a l'activitat més important i única del dia. Alguns s'ho pensen durant molt de temps, però altres es tiren directament a les 'arenes movedisses', l'anomenat 'bog'. Tots ens omplim de fang i s'ho passem genial. Finalment, ja amb moltes presses, ens canviem de roba, agafem el pa, i pugem a l'autobús.

Quan apleguem a casa, mengem alguna cosa i a la vesprada, com sempre, alguns queden i altres fan activitats amb la seua parella.

Sabem que no serà fàcil deixar tots aquests moments i tornar a la nostra rutina, deixar a totes aquestes persones meravelloses que hem conegut aquestos dies, però al final sempre posem un punt i final per seguir amb la nostra vida, segur que tindrem més oportunitats d'explorar el món.

dijous, 10 d’octubre del 2024

Viatge Erasmus 4t ESO a Irlanda – Cap de setmana passat

Hola a tots i a totes, som Maria, Gemma i Selei i hui ens agradaria contar-vos com ha sigut el nostre cap de setmana a Irlanda.

Durant el matí vam poder descansar, ja que estàvem prou cansades, i al voltant de la 13:30 h vam partir cap al nostre destí, Phoenix Park, un dels parcs públics més grans d'Europa. Mentre passejàvem, observàrem la diversitat d'animals que hi havia, cérvols, esquirols, etc. A l'acabar el passeig ens vam apropar cap a una cafeteria tradicional.

A la vesprada vam anar a la casa de l'estudiant d'intercanvi de Selei, on vam gaudir d'una nit de jocs, pel·lícules, risses i menjar tradicional.

A l’endemà ens hem alçat al voltant de les 9 h per poder estar al centre de Dublín cap a les 11, per  gaudir d'una experiència única amb el Tour del Viking Splash, on hem recorregut el centre de la ciutat vestits amb indumentària víking. I fins i tot hem navegat pel riu de Dublín. A l'acabar hem passejat al voltant del centre de Dublín per veure alguns monuments i tendes. A l'hora de dinar hem anat a un local  anomenat Bambino, per poder disfrutar d'un tros de pizza deliciós.

Després a la vesprada, hem acabat de conéixer un poc més la ciutat i fins i tot hem tingut l'experiència de poder escoltar alguna cançó d'Allie Sherlock.

Finalment, hem tornat a la casa de l'estudiant de Maria per descansar i sopar.

dimecres, 9 d’octubre del 2024

Viatge Erasmus 4t ESO a Irlanda – Jornada 4

Hola, som Roser, Leire i Maria i anem a parlar-vos de totes les activitats culturals que hem realitzat el dia 4 d'octubre a Irlanda.

El dia ha començat a l'institut on ens hem adonat de les diferències entre la cultura irlandesa i la nostra. En primer lloc, hem estat en una aula amb els alumnes irlandesos, vascos i valencians, on hem après els noms en gaèlic, diferents costums i gent famosa amb arrels irlandeses. Fins i tot hem sentit alguna cançó de diferents cantants irlandesos, com per exemple "Zombie", de The Cramberries.

Després d'aquestes xicotetes presentacions, hem eixit fora on hem conegut i practicat el futbol Gaelic i "Hurling". Seguidament hem anat al gimnàs per fer un taller de balls tradicionals irlandesos, on hem passat un bon moment de risses i dansa.

A la vesprada, després de descansar cadascú a les seues cases, alguns de nosaltres hem anat a la bolera amb els nostres corresponsals i alguns estudiants del País Basc. Ha sigut una vesprada molt entretinguda que hem finalitzat menjant "pretzels" a una tenda de menjars típics irlandesos. Esperem que tots els dies d'aquest viatge siguen tant bonics com fins ara!

dimarts, 8 d’octubre del 2024

Viatge Erasmus 4t ESO a Irlanda – Jornada 3

Avui anem a contar-vos el que hem fet. Este matí, hem anat a l’institut a les 8:15 h. Allí hem conegut al grup del País Basc, un total de 10 alumnes i dos professores que van arribar ahir vesprada. Seguidament hem pujat a l’autobús per anar a Howth, un bonic poble pesquer al costat del mar.  Allí, hem fet una ruta per la vora de la mar i hem gaudit de les magnífiques vistes que hi havia. Després hem arribat al centre del poble i hem tingut 2 hores lliures per fer el que volguérem i conèixer la zona. A les 14 h ha vingut el bus per arreplegar-nos i anar de nou a l’escola. Hem arribat a les 15 h aproximadament i se’n hem anat a casa. Hem tingut una estona per descansar i després hem tingut la vesprada per fer el que volguérem amb els nostres amics irlandesos. Alguns hem anat al parc, altres al centre comercial i altres s’hem quedat a casa per veure alguna sèrie a la tele. En definitiva, ha sigut un magnífic dia per conèixer més la vida i les costums irlandeses.

dilluns, 7 d’octubre del 2024

Viatge Erasmus 4t ESO a Irlanda – Jornades 1 i 2

La jornada de hui es va ajornar unes hores per poder descansar una miqueta més després del llarg viatge.

Hola a tots i totes, som Ainhoa, Laia i Aitana! I anem a contar-vos la primera i segona jornada a Dunboyne.

Ahir al voltant de les 12 del matí, vam anar a l’institut Setanta per fer diverses classes amb els nostres corresponsals d’Irlanda, per conèixer com són les classes ací. Vam anar a classes d’espanyol, anglès, geografia, matemàtiques, entre altres. Després de 3 hores vam eixir de l'institut i vam anar cada u a la seua casa. A la vesprada vam fer diferents coses. Alguns van quedar per anar a pegar una volta al centre comercial i pel poble; altres, en canvi, van veure sèries o pel·lícules mentre mantenien converses amb els companys i companyes d’intercanvi. Al ser l’horari diferent, vam sopar a les 8 de la vesprada i ens vam anar a dormir prompte, ja que estàvem molt cansats perquè vam tindre un llarg viatge.

dissabte, 5 d’octubre del 2024

Viatge Erasmus 4t ESO a Irlanda – Jornada d’anada

El passat dimarts dia 1 d’octubre vam començar la nostra aventura cap a Dunboyne (Irlanda). Vam tindre un vol tranquil malgrat haver tingut un retard de 7 hores que ens va mantindre a l’aeroport de Manises durant tota la vesprada i part de la nit.

Ja dins de l’avió, alguns encara tenien energia per a parlar, riure o escoltar música. A més, aquells i aquelles alumnes que no havien volat mai, estaven expectants i al mateix temps, amb moltes ganes d’arribar al destí. A les 5 de la matinada arribàvem a l’aeroport on ens esperaven les famílies junt als  alumnes de l’Institut Coláiste Pobail Setanta i la seua professora Mebd.

dijous, 3 d’octubre del 2024

‘My class game’, reconeguda com a Proposta més humana

L’aplicació del nostre company d’Informàtica Juan Torres, My class game, una eina educativa innovadora que aquest docent va llançar l’any 2017, ha aconseguit el premi a la Proposta més humana 2023, atorgat pel portal Monday Happy Monday, una agència d’innovació que ajuda les persones a buscar solucions creatives i efectives per a les seues empreses.

Torres ha dedicat quasi dues dècades al desenvolupament de My class game, una ferramenta que converteix l’aula en una vertadera aventura on la ludificació cobra absolut protagonisme. L’objectiu d’aquesta aplicació, que és utilitzada per molts altres professors, ha sigut transformar les classes en una experiència de joc, integrant una narrativa lúdica que fa que l’aprenentatge siga més atractiu i permetent als estudiants aprendre teoria de manera més pràctica i entretinguda.

dilluns, 30 de setembre del 2024

L’institut celebra el Dia Europeu de les Llengües

Dijous passat, 26 de setembre, l’IES L’Estació va commemorar el Dia Europeu de les Llengües, una iniciativa del Consell d'Europa que, des del 2001, promou el plurilingüisme i la diversitat lingüística en tot el continent. Aquesta jornada és una oportunitat única per a destacar la importància de la comunicació intercultural i reconèixer la rica herència d'Europa.

Per aquest motiu, la Comissió Erasmus de l’institut, així com els departaments de llengües i el professorat d’Àmbit, han volgut compartir amb la comunitat educativa la inauguració de l’Erasmus + corner i d’una exposició que mostra els resultats de totes aquelles activitats lingüístiques que s’han realitzat al llarg de les últimes jornades.

Podem destacar, en aquest sentit, les tasques realitzades per a donar a conéixer llengües minoritàries com ara el gaèlic, els embarbussaments en diversos idiomes treballats per l’alumnat de Francés, la recerca d’ambilogues (paraules que s’escriuen igual en dues llengües diferents), la comparació d’idiomes amb la finalitat de localitzar veus similars entre ells o la redacció de biografies lingüístiques per part de l’alumnat.

Sens dubte, tot un fum d’activitats perquè els escolars comprenguen que és molt més el que ens uneix que el que ens separa.

dijous, 26 de setembre del 2024

L'experiència Erasmus a Dublín de les nostres companyes Cristina Calatayud i Cristina Gramatge

Text: Departament d’Anglés

Aquest estiu, dues de les nostres companyes, Cristina Calatayud i Cristina Gramatge, van tenir l’oportunitat de participar en programes Erasmus a Dublín, una ciutat rica en història, cultura i innovació. Cadascuna d'elles va participar en projectes molt diferents però igualment enriquidors.

Cristina Calatayud va assistir al curs "Talking to People", que es va dur a terme del 15 al 26 de juliol al prestigiós Trinity College de Dublín. El seu objectiu principal va ser aprofundir en la cultura irlandesa, descobrint-ne la riquesa a través de la música, les tradicions, la literatura i la història recent. Durant aquestes dues setmanes, Cristina va poder explorar de prop l'essència d'Irlanda, tot immersa en la seva riquesa cultural. Va tenir l’oportunitat de participar en activitats locals, visitar punts històrics i assistir a sessions formatives que li van permetre comprendre millor la influència de la cultura irlandesa en la societat contemporània.

Per altra banda, Cristina Gramatge va optar per una formació especialitzada en l’àmbit educatiu, concretament en la incorporació de noves tecnologies. Del 15 al 19 de juliol, va participar en el curs "AI for education: exploring the frontiers of ICT” " a l'Europass Teacher Academy. En aquest programa, va aprendre a utilitzar eines d’intel·ligència artificial per millorar l'ensenyament de llengües, especialment l’anglès. Aquesta experiència no només li va proporcionar coneixements pràctics sobre les últimes tecnologies educatives, sinó que també li va obrir la porta a noves metodologies per personalitzar l'aprenentatge dels estudiants mitjançant l’ús de l’IA.

A més a més, aprofitant la seva estada a Dublín, van visitar la professora irlandesa responsable de l'intercanvi que un grup de 15 estudiants de 4t d'ESO de l'institut realitzarà aquest octubre. Durant aquesta trobada, van poder coordinar i programar les activitats que es duran a terme durant l'intercanvi, assegurant que els nostres alumnes tindran una experiència educativa i cultural inoblidable a Irlanda.

Ambdues companyes coincideixen a destacar l’entorn internacional en què van desenvolupar les seves estades i la riquesa de compartir experiències amb altres docents d’arreu d’Europa. També afirmen que aquests cursos els han permès no només millorar professionalment, sinó també créixer a nivell personal, obrint noves perspectives i idees que sens dubte seran d’utilitat a la nostra comunitat educativa.

Gràcies a aquesta oportunitat Erasmus, Cristina Calatayud i Cristina Gramatge tornen a casa amb noves habilitats, coneixements i una major connexió amb el món europeu, preparades per aplicar tot allò après a l’aula, i completen així  la formació rebuda per altres membres del departament d’anglés aquest any, continuant amb el lema de l’Erasmus  “Lifelong Learning”.  Esperem veure l'impacte positiu de la seva experiència a les futures activitats de l'institut!

dimarts, 24 de setembre del 2024

Dos joves del centre participen en els Premis Sapiència

Defensa oral del projecte, aquest estiu passat

Dos alumnes de l’IES L’Estació, Joana Ramos i Mario Sanchis, que enguany han començat a cursar 2n de Batxillerat, han defensat aquest estiu, davant d’un jurat d’experts de la Universitat Jaume I de Castelló, un projecte que van realitzar a classe el curs passat, quan estaven en 1r, que els ha permés aprofundir en l’increment del consum de microplàstics a mesura que es reutilitzen les botelles d’aigua.

La defensa d’aquesta investigació, titulada Reutilització de les botelles d’aigua i increment de microplàstics en el consum humà, s’emmarca dins dels Premis Sapiència, una iniciativa de les universitats valencianes i la Conselleria d’Educació que té per objectiu despertar la vocació científica entre els joves estudiants i fomentar el pensament crític en etapes prèvies als estudis superiors. La participació en aquest certamen implicava, a més de la defensa oral, la presentació d’una memòria descriptiva i d’un vídeo creatiu i original on divulgaren el seu projecte d’investigació.

Joana, presentant el projecte
als mitjans locals

Segons ens comenta Josep Àngel Revert, cap del Departament de Biologia i Geologia de l’IES L’Estació, la recerca de Joana i Mario es va estructurar en dues parts. En la primera, els dos joves estudiaren els hàbits de consum que feia l’estudiantat de 1r de Batxillerat de les botelles de plàstic. En una segona fase, observaren els microplàstics i les microfibres presents en l’aigua de l’aixeta i embotellada, tant de primer ús com reutilitzada en fred i calent.

En breu sabrem si aquest projecte és guardonat amb algun dels 34 premis. Confiem que sí!

dijous, 19 de setembre del 2024

CONSTRUIR COMUNITAT

Ja ha passat un any. Dotze mesos. Tres-cents seixanta cinc dies des que aquesta gran família que conforma l’IES L’Estació es va traslladar d’un emblemàtic edifici amb més de cinc dècades d’història a un aulari prefabricat —asseguren que el segon més gran de la Comunitat Valenciana— que per fi hem aconseguit fer nostre. Perquè amb voluntat i enormes dosis d’energia tot és possible. Així és com encetem el nou curs acadèmic 24-25, amb l’apassionament característic de la millor Direcció i el més professional equip de professors i professores, que treballen de valent per a oferir-vos l’ensenyament de qualitat descrit en el nostre Projecte Educatiu.

Com cada any, l’objectiu sempre eres tu, alumne o alumna, a qui convertim en el nostre focus d’atenció i en el protagonista d’un procés que fomenta la construcció de coneixements i experiències significatius, on la innovació, no ho oblidem, sembla ser un dels precs més apressants de l’escola actual. I per aquest motiu ens comprometem tots els cursos a prendre part, juntament amb vosaltres, d’interessants projectes interdisciplinaris que, a la llarga, acaben revertint en la comunitat. Com el que, previsiblement, implementarem enguany, una iniciativa que busca la implicació del major nombre de departaments i en la qual convergeixen tres idees força: la necessitat d’elaborar un pla de sostenibilitat, el desig de tindre camins i accessos segurs al centre i la idoneïtat de millorar les condicions del pati actual.

Aquesta no és l’única aposta com a institució escolar pública. Si t’acostes a l’IES L’Estació podràs descobrir no sols una variada oferta formativa que va incrementant-se amb quasi totes les modalitats del Batxillerat o amb nous Cicles Formatius en règim semipresencial, sinó també el principal tret que ens caracteritza: una atenció personalitzada i transparent amb un tracte directe, fluid i proper en la resolució de qualsevol dubte que et puga sorgir. Només així, amb la col·laboració entre famílies i centre, establirem lligams constructius entre companys i companyes i estarem orgullosos d’un institut únic, actiu i amb renom, destinat a ser un referent de l’educació més innovadora.

Estar ubicats des de fa un curs en aularis prefabricats, perfectament adaptats per a afrontar l’aprenentatge significatiu i pràctic que l’alumnat necessita, no resta mèrits a altres de les nostres fortaleses que manifestem com a docents en contínua formació: la defensa de la codocència i els estudis competencials adaptats a l’educació del segle XXI, la confiança en la idoneïtat de les metodologies innovadores i l’organització de matèries per àmbits als primers cursos, així com el palmari interés que evidenciem per la inclusió en el sistema educatiu i per treballar les habilitats interpersonals de l’estudiantat.

Ara queda només donar-vos oficialment la benvinguda al nou curs escolar, desitjant que, després de les merescudes vacances, hàgeu carregat les bateries necessàries per a començar tots junts una nova aventura. En això, precisament, consisteix l’educació, en la necessitat de participar conjuntament de cada iniciativa que es projecta amb il·lusió i que es desenvolupa sense vacil·lar de tal manera que aconseguim construir comunitat.