Prohibit pensar
Paula Gramage
Cartell: www.revoltaglobal.cat |
Fa tres dies que observe trist
l’edifici Lluís Vives del campus universitari d’Ontinyent. Penjades per tot hi
ha pancartes contra la nova llei educativa. Tota la gent que passa es queda
mirant-les, però sembla que no acaben de percebre la còlera i la indignació que
amaguen. Jo sí les percep i per això entenc que l’edifici estiga tan trist.
Dins d’aquell gegant de pedra vaig aprendre a escriure i a llegir. Vaig
aprendre els números i moltíssimes paraules. Però deixant de banda totes les
competències que actualment el govern creu úniques i imprescindibles al sistema
educatiu, vaig aprendre moltes coses més que m’han permés arribar a ser una
persona. Vaig descobrir l’art. La música, les milers d’explosions de colors que
podíem crear, poesies que encara recorde i els meus primer contes. Vaig
conéixer un amic àrab que creia en un Déu diferent al que sempre m’havien
parlat. Vaig saber que la seua llengua s’escrivia amb un abecedari distint al
del valencià, que ell no menjava porc i jo sí. Vaig obrir la meua primera
finestra al món.
Sempre
he pensat que la riquesa d'una societat plural i crítica és el motor del
desenvolupament i la clau d’accés al progrés però, desafortunadament, Wert i
molts companys seus no pensen igual que jo. I és a la LOMCE on proclamen
clarament la voluntat uniformitzant dels
estudiants i per tant, de les persones.
Un model educatiu on la importància es
focalitza en assignatures com la religió o la suposada nova assignatura d’educació
financera. En compte de recolzar assignatures com la història o la filosofia,
clars incentius per aprendre a pensar de manera crítica i per analitzar la
realitat a través del pensament. Un
model on les competències bàsiques de l’alumne deixen d’incloure la necessitat
d’aprendre la llengua cooficial que passa a ser una assignatura d’especialitat.
Un atemptat contra el procés de normalització de la llengua després d’un període
relativament recent i malaltís per a aquesta (el franquisme). Un model que no
deixa de banda la massificació a les aules, la reducció de les ajudes de beques
de menjador, la disminució de la importància de les assignatures amb vessant
artística, l'autorització de subvencions a escoles que segreguen per sexe, un
augment de les competències educatives del govern central respecte els governs territorials...
Una wertgonya. I és que com ja he dit i
seguiré proclamant, la riquesa de la pluralitat i del pensament crític és la
clau del futur, el precursor del desenvolupament, el cultiu de persones amb
capacitat d’imaginar i sorprendre, d’inventar i crear, el principi de les idees.
Volem formar a cada persona, no volem fabricar persones en sèrie. I la llei
Wert està programada per a això.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada