Des del
naixement de l’església, els catòlics sempre han venerat les restes mortals de
les persones considerades com a santes. El culte a les relíquies es remunta al
principi del cristianisme, les primeres basíliques construïdes en temps de les persecucions foren erigides damunt de
les criptes on reposaven els cossos dels màrtirs. Però ben prompte les
relíquies es van convertir en instrument de prestigi i font d’ingressos que va
ser aprofitat per desaprensius que es
lucraren amb la venda de multitud de falsificacions. El reformista protestant
Joan Calvino es burlava d’aquesta proliferació de relíquies afirmant que amb el
total de fragments de fusta procedents de la Vera Cruz o Lignum Crucis es podria
omplir un barco. En canvi, l’església de Roma en
el concili de Trento (1545-1563) va potenciar la devoció per les relíquies dels
sants.
En aquell temps, la plebania de Santa
Maria era una parròquia important; segons el cronista Martín de Viciana,
comptava amb el servici de 37 eclesiàstics. Una església en la qual també es
veneraven relíquies dels sants, entre elles, el crani d’una de les onze mil
verges i màrtirs.
Les actes municipals proporcionen més
notícies sobre aquell objecte sagrat. El consell general de veïns, reunit el 27
de juliol de 1586, va agrair la donació de la monja descalça Sor Maria
Gabriel, filla del duc de Gandia, i va acordar celebrar-la perpètuament el 21
d’octubre, onomàstica de santa Úrsula. La festa de les onze mil verges era una celebració
important i —en el seu honor— es
disparaven coets, s’encenien torxes o atxes i solemne processó. Aquesta
festivitat a Ontinyent va continuar en el temps. De fet, sabem per les
ordenances municipals de 1767 que la corporació havia d’assistir formalment —en
comitiva i precedits pels macers— als actes religiosos en commemoració del
martiri de les onze mil verges.
Els lectors més
escèptics es poden qüestionar aquella
antiga devoció: és difícil de creure que foren martiritzades, al mateix temps,
onze mil dones i verges. Tot es deu a una confusió. Santa Úrsula, que havia
consagrat el vot de virginitat, en regressar a Alemanya va ser empresonada i es
va resistir junt amb d’altres donzelles. Una mala traducció d’un document
conservat en un monestir prop de Colònia va provocar l’equívoc. En l’esmentat
escrit apareixia la frase: ”Dei et
sanctas Mariae ac ipsarum XI m virginum”, on havia de llegir-se com “undecim martyres virginum” (onze màrtirs
verges) en el seu lloc entengueren “undecim
millia virginum” (onze mil verges).
Durant segles aquesta errada es va estendre sense que ningú no ho posara en
dubte.
L’església de
Santa Maria comptava, a més, altres relíquies objecte de veneració pública.
Entre d’altres, segons assenyala un antic autor, “una espina pequeña de las que al divino Redentor del mundo traspasaron
las adoradas sienes", peces de roba de sant Vicent Ferrer, ossos del
gloriós màrtir sant Blai i “un lignum
crucis famoso y la cruz de plata que lo contiene”. En l’arxiu parroquial també es guardaven altres relíquies
“importadas de la inmortal Roma por el
venerable Albuixech”(el promotor de la construcció de la capella de la
Puríssima).
Totes aquestes
relíquies desaparegueren... A l’igual que va succeir durant la Revolució Francesa
que transformaren l’església de santa Genoveva en el Panteó, cremaren les restes mortals de la patrona i les abocaren
al riu Sena, els milicians ontinyentins, en l’estiu del 36, destruïren aquells
objectes de veneració sobre els quals pesava una autenticitat ben discutible.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada