Jaime Pujol i Diego Braguinsky ens transporten a Escòcia mitjançat una comèdia shakesperiana anomenada Mecbeth
Adela Mayor, text
Toni Ferrero Belda, fotografies
Més
de 300 persones, entre alumnat i professorat, vàrem gaudir una bona estona
asseguts als seients del teatre mentre al davant ens presentaven una Escòcia
medieval des d’un castell on els seus habitants es mouen per els instints més
baixos de l'ésser humà: mentida, traïció, enveja, cels, avarícia pel poder, tot
açò porten a la mort d’ambdós dels protagonistes, el suïcidi i l'assassinat.
L'autor en la qual es basa Mecbeth, William Shakespeare, ens té molt ben acostumats a tots aquestos recursos, entre molts altres, per tal d’aconseguir obres mestres de teatre, que mai ningú ha aconseguit crear en més qualitat i quantitat al mateix temps. Tasca, com endevineu, més que difícil.
L'autor en la qual es basa Mecbeth, William Shakespeare, ens té molt ben acostumats a tots aquestos recursos, entre molts altres, per tal d’aconseguir obres mestres de teatre, que mai ningú ha aconseguit crear en més qualitat i quantitat al mateix temps. Tasca, com endevineu, més que difícil.
Tant ha sigut i encara és l’èxit aconseguit de les
obres d’aquest autor a través de la història de la literatura: adaptacions
múltiples tant per al cine com per al teatre, que les sales d’arreu del món
s’omplin en sentir by W. Shakespeare.
Acostar
Shakespeare als xiquets no és gens fàcil, de fet el teatre en general no ho és,
a més a més si l’autor és del segle XVI. Em va sorprendre gratament, el fet que
adaptaren una tragèdia i la convertiren en una comèdia per a tots el públics.
Aquesta
adaptació de Macbeth queda ben patent en els diferents soliloquis, al
mostrar-nos un rei d’Escòcia feble, dubitatiu, altament influenciable, covard,
que passa de l’eufòria al desencant, de la lleialtat a la traïció i de la
cordura a la bogeria.
És
la deshumanització, el resultat de la lluita pel poder, i una volta obtingut,
la por a perdre’l.
El
destí i el determinisme seran el punt de partida, dos bruixes perverses
envoltades amb una boira espessa li diuen al general Mecbeth que un dia serà
rei d’Escòcia. El suposadament valerós i lleial general, junt a Lady Mecbeth
perden tots el papers que hi ha per perdre fins que la profecia es completa.
El
remordiment i la por portarà a la reina al suïcidi, el rei morirà a mans d’un noble anglès, com no
podria ser d’un altra manera. Ella cau baix al dur a terme la seva mort, metre
a ell l’autor encara li dóna l'oportunitat de morir amb dignitat.
L’espectacle
dramàtic es converteix en comèdia al presentar-nos un rei amb veu aflautada,
dubitatiu i que perd els nervis més aviat del que s’espera d’un governant. Adornat
amb balls i música, fins i tot discotequera amb bola inclosa, i la gran
anècdota!!! Uns “calvos” mostrats a tot el públic abans de la batalla a lliurar
amb els anglesos. Tots vàrem riure per la inesperada ocurrència i no tots
sabien (ja els ho he explicat als meus) que baix de la falda “kilt” és una tradició
no portar roba interior, tot i que no se m’ha ocorregut mirar mai davall d’un
kilt passejant per Londres, sé de debò, que ara ja usen la peça de roba.
L’anècdota no podia faltar perquè va agradar a tots: grans i menuts.
Des
d’ací, donar les gràcies a l’IES l’Estació i al seu Departament de Castellà,
amb Ignacio Navarro al cap, per haver-nos donat l’oportunitat de gaudir de
quasi Shakespeare.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada