Vicent
E. Belda: «El que compta al final és si has aconseguit o no una bona obra
literària»
El conseller d'Educació Vicent Marzà fou un dels assistents al lliurament del guardó a Vicent Enric Belda |
Protagonitzada per Paula, Unes veus a l'altra part del mur és una novel·la de terror que ens presenta una adolescent amb una sensibilitat tan
extraordinària que la fa capaç de comunicar-se des de ben petita amb els morts.
A partir de la defunció de son pare, que provocarà un canvi radical en la seua
vida, Paula descobrirà la vertadera història familiar, uns fets amb un rerefons
terrible que arrossegaran la jove protagonista.
Aprofitant que el tenim
ben a prop, hem entrevistat aquest docent que imparteix classes de Valencià a
l'IES L'Estació des de fa més de vint-i-cinc anys.
Què representa per a tu haver guanyat el 38é Premi Enric Valor de narrativa
juvenil?
Tots els premis són un motiu de felicitat.
En el cas de la literatura, rebre un premi també comporta la publicació de
l'obra amb la qual l'has guanyat. Per això la satisfacció ja és doble. Després,
si és un premi amb el prestigi de l'Enric
Valor de Literatura Juvenil, podeu bé imaginar el goig que produeix.
La novel·la té com a element principal les
aparicions de fantasmes o espectres, així que es pot catalogar com una ghost story (història de fantasmes),
dins de la narrativa de terror, que és un dels subgèneres de la literatura
fantàstica.
És la teua primera incursió en aquest subgènere?
No, no és la primera vegada. Sols cal
recordar el títol de la meua primera obra: L'estirp
de l'horror. En tota la resta de les meues novel·les, fins i tot en la
ciència ficció, podem trobar igualment la presència de l'element fantàstic,
generalment per parlar dels temes més humans i reals dels quals es pot parlar.
D'on va sorgir la història de Paula, protagonista de l'obra guardonada?
Va començar com un exercici d'estil a
partir d'una excursió amb uns amics al Barranc de l'Infern, a la Vall de
Laguar. Era un dia de desembre boirós, fred i obscur. Em vaig desfer els
genolls baixant i pujant els seus interminables 6000 escalons. Supose que
aquell va ser el germen de tot, i allí segurament vaig imaginar Pare, que és un
mort que se li apareix a Paula. Després hi ha la lectura de Lovecraft,
especialment del conte Beyond the Wall of
Sleep, en el qual parla d'aquesta realitat màgica que sovint intuïm al
nostre voltant en entrar en una casa abandonada o en quedar-nos sols de nit.
Ara, a l'abril, s'ha publicat la novel·la i suposem que hauràs signat exemplars.
Com definiries la relació amb els
lectors i les lectores de les teues històries?
Els lectors són la prova de foc. Així i
tot, és un factor que cal relativitzar bastant, sobretot si la teua és una
llengua minoritzada. Hi ha el màrqueting, les modes, les imposicions
culturals... A pesar de tot, puc dir que sóc un autor bastant llegit en literatura
juvenil i infantil, dins de l'àmbit valencià. Per exemple, ja s’han venut al
voltant de 20.000 volums de La llegenda
de l'amulet de jade. Però tot és relatiu. Realment, el que compta al final
és si has aconseguit o no una bona obra literària.
Has pensat en un possible salt a la novel·la d'adults?
Sí, de fet vaig escriure Unes veus a l’altra part del mur en un
descans que em vaig prendre enmig de l'escriptura d'una novel·la per a adults
que duc entre mans ja fa alguns anys. Ja la tinc bastant avançada, però em
costa trobar el temps i la concentració que em requereix.
Moment dels discursos d'agraïment |
Sempre dic que compagine la meua tasca de
docent amb la literatura. Fa més de trenta anys que sóc professor i ja fa quasi
un quart de segle que vaig escriure la primera novel·la. Crec que la literatura
forma part de la meua vida d'una manera definitiva. Ara, quasi amb cinquanta-set
anys, tinc menys necessitat d'ensenyar i més d'escriure, però sóc un docent
militant i no pense abaixar la guàrdia fins que em puga jubilar.
És encara prou prompte per a parlar de nous projectes?
Un escriptor sempre escriu, fins i tot
quan està fent una altra cosa. Tinc una novel·la infantil ja acabada, navegant
de premi en premi, i idees per a escriure deu anys seguits. Però bé, primum vivere..., com se sol dir. La
realitat s'imposa.
Vicent, moltes gràcies per concedir-nos aquesta entrevista, pel teu valor humà com a persona i per transportar milers de joves al fantàstic i insubstituïble món de la literatura.
Vicent, moltes gràcies per concedir-nos aquesta entrevista, pel teu valor humà com a persona i per transportar milers de joves al fantàstic i insubstituïble món de la literatura.
Gràcies a L'ANDANA per l'entrevista. Gràcies Fernando Moreno per fer tan extraordinàriament bé el teu treball. L'alumnat t'admira i els teus companys i companyes també.
ResponEliminaGràcies a tu, Vicent. L'admiració és mútua. Només cal repassar la teua trajectòria i observar la teua personalitat. Sobren les paraules.
ResponElimina