Elena Prieto Ferrero i el seu tutor de pràctiques Fernando Moreno Niclós |
L'IES L'Estació ha tingut la
sort de comptar aquest curs amb quatre joves que han realitzat ací el Pràcticum
programat en el Màster Universitari en Professor/a d'Educació Secundària, un
mòdul que apropa l'estudiant a la pràctica professional de la docència i el
familiaritza amb els aspectes
administratius, organitzatius i curriculars d'un centre escolar.
Mario Calabuig, de
l'especialitat de Matemàtiques; Rafael Cantavella, alumne de Biologia; José
Pastor, graduat en Història, i Elena Prieto, llicenciada en Periodisme, són els
quatre estudiants que durant els mesos de febrer i març han portat a terme les
pràctiques de postgrau, convivint diàriament amb la resta de professionals de
l'educació que imparteixen les seues classes a l'IES L'Estació.
Com tots els anys, L'Andana
ha pogut parlar amb alguns d'ells perquè ens transmeten les seues impressions
sobre aquesta experiència que, de segur, mai oblidaran.
José Pastor, amb el seu tutor Pep Pascual Mario Calabuig, acompanyat pel seu tutorJoan Vañó |
José Pastor Olcina,
un ontinyentí de 25 anys amant de l'estudi dels successos del passat, és
graduat en Història per la Universitat d'Alacant. Cambrer a temps parcial
mentre finalitza la seua formació, ha compaginat el Màster de Secundària amb el
Màster Interuniversitari d'Història Contemporània. José, que també escriu
articles i desenvolupa xicotets projectes relacionats amb aquest camp, ha estat
acompanyat en tot moment pel seu tutor de pràctiques al centre, el professor Pep Pascual, a qui agraeix la confiança
dipositada en ell.
Tasmània (Austràlia), una de les últimes destinacions d'Elena |
El professor Salvador Argente i el seu alumne Rafael Cantavella |
José: Conéixer la història sempre m'ha apassionat, veia que tenia interés en ella
més enllà del que m'explicaven a classe, però no estava segur de voler fer
d'ella la meua professió. No obstant això, amb l'ajuda i el suport dels meus
pares em vaig adonar que era el que volia fer.
Elena: M'agrada comunicar, m'agrada el
directe i el disposar de la capacitat de triar i d'adequar el llenguatge a la
intenció que se li haja de donar a cada moment. Sempre he cregut en la
responsabilitat social teòrica del bon periodisme, ara més necessari que mai.
Què et va impulsar a fer el Màster
en Professor de Secundària?
José: He de reconéixer que no vaig
començar el grau pensant en ser docent, però a poc a poc anava resultant-me més
atractiva i interessant aquesta professió.
Elena: Amb el pas del temps he constatat la
importància i la necessitat de la formació permanent. Amb el màster he volgut explorar
una de les vessants que sempre m'ha interessat: l'educació. D'una o d'altra
forma sempre m'ha agradat ensenyar.
Què destacaríeu del vostre pas per
l'IES L'Estació?
José: Sens dubte, el suport que he
tingut de Pep, a més de la bona acollida per part dels alumnes.
Elena: Les pràctiques han sigut un període de
constatació del meu interés al voltant d'aquest món. A més, gràcies al meu
tutor he aprés moltíssim al voltant d'aquest ofici i he tingut l'oportunitat
d'experimentar dinàmiques en tots els nivells de l'aula. També destacaria la
gran capacitat de l'alumnat i el potencial del professorat de l'IES L'Estació.
Com deia Galeano: "Mucha gente pequeña, en lugares pequeños, haciendo
cosas pequeñas, puede cambiar el mundo".
Durant aquests dos mesos, heu
viscut alguna anècdota a l'institut que voldríeu compartir amb els lectors i
lectores de L'Andana?
José: En 4t
d'ESO he
tingut moments molt graciosos. Són alumnes molt espavilats i en algunes
ocasions m'han fet preguntes que han requerit obrir debats en els quals han
donat les seues opinions, que són realment interessants.
Elena Prieto, a Nepal |
Es fa complicat motivar els
estudiants en les vostres respectives matèries?
José: Crec que és molt interessant ficar-los
en situació, que comprenguen la Història i reflexionen sobre els fets, més
enllà de la simple memorització. Quan veuen que poden traure les seues conclusions
d'un fet històric i dones valor a les opinions que es generen, ells mateixos ja
es motiven.
Elena: En un món cada vegada més global i amb
tantíssims estímuls, la motivació és ara més que mai la tasca més important
d'un professor. Part de la motivació dels alumnes està relacionada amb l'actitud
del docent, amb el seu entusiasme i amb la concessió d'autonomia a l'alumnat
perquè siga partícip del seu aprenentatge.
Quina visió/opinió teniu sobre el
sistema educatiu del segle XXI? Com seria l'escola ideal?
José: Cal canviar el concepte d'aprenentatge que es té, ja que no es pot seguir
amb els mateixos objectius i la mateixa manera d'impartir classe que s'ha
portat fent durant molts anys. Encara es dona més importància a allò que es
memoritza i es "vomita" en un examen.
Elena: L'educació ha d'avançar a la velocitat que avança la societat i anar de la
mà amb ella. Crec que l'educació ha d'anar en la línia del treball cooperatiu i
estem caminant cap a una educació basada en projectes, com hem vist en diversos
centres de tota Espanya. El secret no és altre que els alumnes siguen els
vertaders protagonistes, perquè són els que fan i no els que es limiten a
escoltar.
Quins són els vostres projectes de
futur?
Elena, l'últim dia de les pràctiques amb l'alumnat de 1rBat-A |
Elena: A curt termini acabaré el màster i
després decidiré si seguisc a Espanya o marxe cap a l'estranger. Entre els meus
pròxims destins tinc prevista una experiència de treball a Canadà, segurament
per a l'any 2019.
Algun consell per a l'alumnat al qual heu impartit classe aquests dos
mesos?
José: Que
seguisquen la seua formació educativa fins on ells s'ho proposen, però sobretot
que el que decidisquen estudiar els apassione de veritat, sense que ningú els
diga el que han d'estudiar o el que s'espera d'ells en la seua vida laboral.
Elena: El temps passa molt ràpid. Sembla que
l'institut és un temps llarg i tediós, però al final t'adones que és un temps
meravellós i que s'ha d'aprofitar en tots els aspectes, tant acadèmicament com
socialment. Gaudiu de cada dia d'aquesta etapa de la vostra vida, pregunteu tot
el que no entengueu i esforceu-se per trobar allò que vos agrada i per descobrir les
vostres passions. L'escola ha de ser un lloc on aprendre i descobrir allò que
vos motiva i que vos farà ser qui sereu en un futur.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada