dilluns, 28 d’octubre del 2019

Entrevista a Cecilia Silvestre, alumna del Pràcticum del curs passat

Cecilia, a  Cangas de Morrazo (Galícia)
L'IES L'Estació ha tingut el plaer de comptar amb la col·laboració d'un dels moltíssims estudiants universitaris que, després de graduar-se, decideixen ampliar la seua formació cursant el Màster en Professor d'Educació Secundària, uns estudis que habiliten per a l'exercici de la docència en els nivells secundaris del sistema educatiu espanyol. Parlem de Cecilia Silvestre, una jove ontinyentina llicenciada en Ciències Ambientals per la Universitat de València que ha conviscut amb els professors i amb l'alumnat del centre durant dos mesos, període de temps en el qual ha realitzat les pràctiques que estan incloses en el màster.
Com a bona amant del medi ambient i de l'entorn natural que la rodeja, Ceci sol practicar senderisme i barranquisme, dos esports que li permeten estar en permanent contacte amb la natura i descobrir uns paisatges que "a sovint tenim molt a prop sense quasi adonar-nos-en ni valorar-los com cal". El seu interés per l'educació ambiental ha sigut determinant en la formació d'aquesta aficionada a l'esport i al cicloturisme. De fet, ha obtingut el títol de Monitora de Temps Lliure i l'any 2014 va presentar un Treball de Fi de Màster sobre Tecnologia Energètica per al Desenvolupament Sostenible, la qual cosa ha possibilitat que tinga una formació més especialitzada en diversos camps, com ara l'eficiència energètica, les energies renovables o les auditories energètiques. A més, gràcies al Col·legi d'Ambientòlegs de la Comunitat Valenciana ha anat formant-se en altres àmbits relacionats sempre amb el medi ambient.
Els qui la coneixen bé des de la infància asseguren que les seues virtuts no són poques: extravertida, apassionada del saber, compromesa amb el seu entorn, viatgera... Són només algunes de les grans qualitats d'aquesta jugadora de bàsquet que, de moment, no participa en cap lliga.
Nosaltres hem volgut conéixer-la un poc més. Per això, li hem demanat que compartisca amb els lectors i les lectores de L'Andana la seua experiència al nostre institut.
Pujant al Mondúver
Què et va impulsar a llicenciar-te en Ciències Ambientals?
Era aleshores una carrera relativament nova que es va crear per a dotar el sector de professionals formats específicament. A més, el seu pla d'estudis era molt atractiu per a mi: el nostre entorn i la natura, el seu funcionament a nivell científic, l'ecologia i l'impacte de l'ésser humà...
Per quin motiu vas decidir cursar el Màster de Secundària?
Després de treballar en diferents empreses relacionades amb el medi ambient, vaig decidir realitzar el màster per a aprendre a transmetre els meus coneixements i capacitar-me com a futura professora. Em resulta interessant l'educació ambiental en àmbits no formals, a qualsevol edat,  i de la manera més rigorosa possible.
Com valores la teua estada a l'IES L'Estació?
L'experiència ha resultat molt positiva per a constatar la realitat que es viu a les aules i conéixer l'aplicació pràctica dels continguts teòrics estudiats al màster. Lamentablement, és un període que es fa curt i hi ha poc temps per a posar en pràctica la labor del docent. No obstant això, s’agraeix l'orientació de professionals experts amb anys d'experiència que no van dubtar a obrir les portes de les seues aules per a poder aprendre observant.
Per terres finlandeses 
Alguna anècdota que vulgues compartir?
Les relacionades amb els grups de 1r d'ESO, per exemple, els quals reaccionaven amb sorpresa i emoció en veure diferents preparacions sota la lupa o sota el microscopi. Alguns dels seus comentaris a classe els guardaré de segur en el record, ja que són les primeres experiències viscudes com a docent.
Has vist molta diferència entre la teoria del Màster i la pràctica o dia a dia d'un institut?
En termes generals, la teoria dona una base i algunes idees per a desenvolupar les tasques a l'aula, però en la pràctica la labor del docent es complica molt més del que podria imaginar-se a priori. És relativament senzill aprendre teories, continguts i activitats que podrien aplicar-se, però la cosa es complica quan l'alumnat no s'involucra com havíem pensat, per la qual cosa cal que el docent tinga la ment oberta per a ser capaç de virar en una o altra direcció segons les necessitats de l'alumnat.
Com a futur docent, quina opinió tens sobre el sistema educatiu actual?
El sistema educatiu deu renovar-se, però sobretot estabilitzar-se. Resulta farragós tant per als docents com per a l'alumnat estar contínuament canviant les normes de funcionament mitjançant noves lleis, el nom de certes matèries amb continguts semblants, els continguts d'altres, les formes d'avaluació i d'atenció a la diversitat...
Com es perfila el futur?
Amb unes pròximes oposicions a la vista el proper estiu, he decidit continuar per aquest camí i preparar-les de la millor manera possible, combinant l'estudi, sempre que puga, amb tasques d'educació ambiental i altres tasques o treballs en què tinga oportunitat.
Algun consell per a l'alumnat al qual has impartit classe?
Cangas de Morrazo
Que aprofiten el temps a l'institut, que escolten els docents que s'esforcen per ensenyar-los una matèria que els apassiona i que tinguen en compte la seua predisposició a ajudar-los en aquest trànsit a la vida adulta. Que disfruten cada moment d'aquesta etapa; encara que de vegades semble difícil i avorrida, al temps agrairan l'esforç dedicat a l'aprenentatge, i haver-lo compartit amb companys i companyes.
Ceci, moltes gràcies per aquesta entrevista. Moltíssima sort.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada