dilluns, 17 de juliol de 2017

Dos nous alumnes han elegit l'IES L'Estació com a centre de pràctiques de postgrau

L'IES L'Estació, centre que des de fa uns anys col·labora en les pràctiques dels futurs professionals de l'educació, ha comptat enguany amb la presència d'Isabel i Sergio, dos alumnes recentment graduats que han realitzat al nostre institut el Pràcticum programat en el Màster Universitari en Professor/a d'Educació Secundària, un curs que habilita per a l'exercici de la docència en els nivells secundaris del sistema educatiu espanyol.
Isabel Úbeda Soler, una ontinyentina de 22 anys que ha demostrat constància i tenacitat durant les vuit setmanes de permanència a l'IES L'Estació, és graduada en Filologia Catalana per la Universitat de València. Esportista i lectora habitual, Isabel ha estat acompanyada en tot moment pel seu tutor de pràctiques al centre, el poeta i professor Pep Calero, de qui ha destacat el seu compromís absolut amb el període de pràctiques.
Sergio Mérida, un amant de les mascotes i de l'exercici a l'aire lliure nascut a Villena fa 23 anys, no tenia programat realitzar el pràcticum al nostre institut, però una eventualitat el va encaminar cap a la Vall d'Albaida. De tota manera, aquest graduat en Ciències de l'Activitat Física i l'Esport per la Universitat d'Alacant no lamenta la seua estància a l'IES L'Estació, on ha tingut l'incondicional suport de la seua tutora, Paloma Tortosa, a la qual agraeix "de tot cor" el seu magisteri.
Per tal de conéixer-los un poquet més, L'Andana ha conversat amb ells en aquest final de curs.
Per quin motiu triàreu la vostra carrera?
Isabel: Des de ben menuda sempre se m'han donat millor les lletres i sabia que el meu futur passava pel món de la literatura i la història. A l'inici de l'educació secundària tenia en ment estudiar periodisme, cosa que avui en dia encara no descarte. Però fou a partir de 4t d'ESO i durant el Batxillerat que la filologia començà a interessar-me de debò. Vaig escollir catalana i no cap altra perquè és la meua llengua, amb la qual m'identifique i visc el dia a dia.
Sergio: Desde pequeño siempre me ha gustado practicar diversos deportes y hoy en día sigo practicándolos casi sin parar cuando tengo oportunidad. Además, mi intención era seguir por la rama de la docencia para poder inculcar los valores positivos que el deporte educativo promueve para la convivencia en sociedad y sobre todo para la salud.
Resultat d'imatges de master en profesor de secundaria uvQuè et va impulsar a fer el Màster en Professor de Secundària?
Isabel: Em vaig decantar per aquest màster perquè el món de la docència m'atrau més que no la resta. Durant el grau i el màster he tingut l'oportunitat de fer dos períodes de pràctiques en un centre educatiu, i la veritat és que aquestes experiències han engrandit el meu interès pel món de l'educació.
Sergio: Me gusta enseñar y quiero llegar a ser profesor, así que tenía claro que necesitaba hacerlo para conseguirlo.
Què destacaríeu del vostre pas per l'IES L'Estació?
Isabel: Durant tot el període de pràctiques he estat molt a gust al centre. El Departament de Valencià m'ha ajudat a formar-me com a futur docent, solucionant tots els dubtes que em sorgien. Han estat dos mesos intensos, però alhora curts, en què he pogut impartir unes quantes classes que m'han ajudat a veure quina és la situació a què s'enfronta un professor cada dia.
Sergio: Lo que más me sorprendió de forma muy grata es el clima que se respira en todo el centro. ¡Es fantástico! Algunas de las actividades que realicé no se hubiesen podido llevar a cabo con un alumnado más conflictivo que las hubiera saboteado. Sin embargo, en todos los cursos este tipo de actividades salieron realmente bien, es decir, que el alumnado mantuvo el respeto por la actividad, por el profesorado y por el resto de compañeros.
Durant aquests dos mesos, heu viscut alguna anècdota a l'institut que voldríeu compartir amb els lectors i lectores de l'Andana?
Resultat d'imatges de orientación deporteSergio: Diseñé una unidad didáctica de Orientación y muchos no conocían este deporte originario de Escandinavia. Al principio, una parte del alumnado parecía escasamente motivado, quizás por el miedo a lo desconocido o a lo diferente. Sin embargo, tras programar las sesiones fue una gran sorpresa ver a más de 30 alumnos concentrados y motivados para realizar más recorridos de orientación que sus compañeros. Paloma no daba crédito a lo que veía.
Com podem motivar l'alumnat a practicar esport i fer exercici o a conservar un saludable hàbit lector?
Sergio: Para conseguir que el alumnado se motive con el ejercicio físico es necesario hacerles ver todos los beneficios que la práctica deportiva presenta, incidiendo tanto en salud física y mental como en ocio; no basta con limitarse a mencionar que practicar deporte es bueno.
Isabel: Crec que l'hàbit lector és un hàbit que s'ha de fomentar des de ben menut i a casa. Els centres no disposen d'hores suficients per inserir un alumne en l'hàbit de la lectura, però sí que pot realitzar algun taller, recomanar lectures o guiar-los amb bons autors.
Quina visió/opinió teniu sobre el sistema educatiu del segle XXI? Com seria l'escola ideal?
Isabel: L'escola ideal no existeix, ja que cada alumne té unes necessitats i centrar-se en cadascuna és físicament impossible. Actualment, el sistema educatiu té moltes carències (d'aplicació de les noves tecnologies, de lectura, de continguts, etc.), però també té molts aspectes a destacar. Des de les darreres dècades, el paper de l'alumnat ha mutat positivament; els alumnes són l'eix vertebrador de l'educació i fer-los partícips actius de primera mà és fonamental. Per sort, el diàleg alumne-professor s'està millorant amb noves tècniques que permeten un aprenentatge cooperatiu i enriquidor, tant per als alumnes com per al professor.
Sergio: Sin duda, hay que invertir más en la formación del profesorado, incidiendo en la inteligencia emocional, y haría falta desvincular las instituciones educativas de la política para evitar reformas legislativas tan frecuentes. Desde mi punto de vista, habría que cambiar la forma en la que se entiende hoy en día la educación: en vez de centrarse tanto en una transmisión directa de conocimiento, tendría que ser una transmisión importante de valores, aumentando así la motivación del alumnado para que este se involucre más en las clases.
Quins son els vostres projectes de futur?
Isabel: Una vegada acabe el màster començaré a estudiar oposicions i mentrestant seguiré formant-me amb diversos cursos de l'àmbit de la filologia.
Sergio: Mi objetivo a largo plazo es llegar a ser profesor de Educación Física. Mientras tanto, seguiré formándome y realizando tareas de entrenamiento para potenciar habilidades comunicativas y didácticas que me sirvan como experiencia tanto profesional como personal.
Algun consell per a l'alumnat al qual heu impartit classe aquests dos mesos?
Isabel: He tingut la sort d'impartir classes en un centre on l'alumnat respon i és actiu. Des dels cursos més baixos fins al Batxillerat, el nivell és molt bo i es treballa molt bé. Com a consell per a tots ells, els diria que continuen estudiant, ja que el seu futur dependrà del que facen en aquests anys d'institut. Els hàbits, ja no sols els lectors, sinó els d'estudi s'agafen en aquest període educatiu, que han d'aprofitar al màxim. També els aconselle que disfruten al màxim aquests anys amb els companys. Com se sol dir: són els millors anys d'un estudiant.
Sergio: Todo el mundo tiene algo que aportar a los demás, si no destaca por unas cualidades lo hará por otras. Por ese motivo, no dejad que os afecten los comentarios negativos que escuchéis, no se puede controlar lo que los demás dicen pero sí se puede controlar la forma en la que uno mismo se lo toma. Además, dándole la vuelta a la tortilla, es importante tratar con respeto a los demás, intentando ponernos en su lugar, así se consigue ver las cosas desde muchos puntos de vista y conseguir más personas afines a nuestro alrededor durante toda la vida.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada