Paula Gramage Sanchis, exalumna de l'IES L'Estació i
estudiant de 3r de Medicina a la Universitat de València, comparteix, una
vegada més, amb els lectors i lectores de l'ANDANA el seu punt de vista sobre
els últims esdeveniments que estan afectant el món educatiu.
Cada vegada que escolte el grinyol dels frens, busque l’institut rere el vidre. I mentre el tren s’atura, observe amb enyorança l’explosió de colors que decora la pell d’aquest vell edifici.
Aquests últims anys, els
esdeveniments m’han fet reflexionar de forma freqüent sobre el sistema educatiu
vigent, sobre els avantatges que disposa i sobre les carències i necessitats
que li cal suplir. La implantació progressiva de la LOMQUE als centres o els
primers anys de contacte amb la universitat han sigut per mi punts d’inflexió
clau per tal d’estimular-me a fer una anàlisi crítica sobre la situació
convulsa que vivim, on els objectius que es volen marcar i les competències que
es volen exigir dels alumnes difereixen notablement entre la societat.
Amb les reformes educatives
dels últims anys queda en evidència la voluntat ferma de derivar-ne la major
càrrega lectiva i el centre d’atenció cap a les àrees i les assignatures més relacionades
amb la ciència, l’economia i l’empresa. La situació no seria tant preocupant si
tan sols es forjara aquesta determinació a les lleis educatives però, lluny de
limitar-se la qüestió a nivells legislatius, s’estén com una epidèmia imparable
sobre tot el teixit social. I és que, malauradament, la situació de l’educació és
moltes vegades un reflex minuciós i detallat de la societat en què vivim.
Lluny d’obrir un debat sobre
la importància de les disciplines que estan sent assetjades els últims anys (que
en tenen, i molta), la meua pretensió és defendre com de fonamentals són totes
aquestes disciplines per educar i formar de forma íntegra a una persona.
Jo vinc d’una carrera de
ciències de la salut, on es prioritza la formació científica i tècnica per
adquirir les competències necessàries per desenvolupar-te correctament en un
futur. I, tot i que és imprescindible tota aquesta formació, és un greu error descuidar
tan descaradament les competències transversals que tot professional hauria de
tenir, unes competències que el sistema, a més de no proporcionar, ara intenta
destruir. I és que no podem reduir el saber a la tècnica estricta sobre la qual
es sosté la professió. No podem ser peces inertes d’un engranatge que manté en
moviment una sèrie de protocols i accions per garantir el funcionament correcte
i mil·limètric del mecanisme. Un cicle que ens permet seguir en moviment però
que no ens permet avançar perquè ens allunya de la realitat més humana.
Confonem la utilitat amb
l’obtenció d’un benefici econòmic o d’un resultat
material i quantificable i eludim l’impacte i els milers de repercussions que
tenen lloc sobre la realitat i la vida de les persones. A l’hospital, a una
empresa o a l’institut, una epidèmia imparable que difumina els objectius reals
pels quals totes i tots estem ací.
Per això, cada vegada que s’atura
el tren, m’assalten de nou els records
del món bullent de saber i coneixement en què vaig créixer a L’Estació. I tinc
menys dubtes, encara, que limitar i restringir els camins dels nostres
estudiants és un crim gravíssim. És, en certa manera, una forma de matar una
part de la seua visió del món, d’assassinar a pessics la seua humanitat mentre
el reconverteixes en una peça més de la maquinària.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada