dimarts, 7 de juliol de 2015

L'experiència de Javier Nadal en el Programa Erasmus+

Javier Nadal

Athlone Community College
El professor José Javier Nadal Morant, de l'IES l'Estació, ha completat de manera satisfactòria la seua participació en el programa Programa Erasmus+ de l'Organisme Autònom de Programes Educatius Europeus. Des del 5 de març al 15 de maig, ha realitzat aquest  programa de formació de professors en Athlone Community College, a la ciutat d'Athlone, Irlanda. El programa Erasmus+ és pioner a la Comunitat Valenciana, i també a nivell estatal, i és una oportunitat per al docent de compartir experiències en centres d'altres països. Recordem que el nostre professor va obtenir la màxima qualificació per accedir a aquest programa.
Javier amb la Direcció de l'Athlone
i la companya al projecte, Vicenta Vanaclocha

 Quina va ser la primera impressió en arribar a Irlanda?
El que  em va sorprendre és que és una societat que manté molt viu el llegat cultural i històric, cosa que els fa tenir un pensament més conservador. Però són gent  oberta i desenfadada quan compateixes una “Guinness” en qualsevol pub local. Irlanda és un país que està patint molt l'austeritat econòmica causada pel rescat de la última recessió. Ara, amb mesures econòmiques austeres i arriscades, amb una forta reducció en l’impost sobre societats, moltes multinacionals tecnològiques s’han establert al país i això ajuda al creixement econòmic.     
Els mitjans de comunicació locals feren
gran ressò de la participació a l'intercanvi
dels professors valencians Javier i Vicenta

Quina era la teua rutina diària?
Javier: Des del primer dia, ens van dir que faríem les mateixes tasques que qualsevol dels professors del centre: Docència directa,  observació en diferents assignatures, supervisió en l’espai educatiu, correcció d’exàmens, reforç a alumnes en matèries, tutorització en grups o individualment, assistència a reunions del professorat, recolzament a estudiants espanyols, mediació de conflictes entre alumnes, substitució de professors per absència, etc. 

Com ha anat la convivència amb els professors i alumnes nadius?
Javier: Molt bona. El caràcter acollidor i obert de l'irlandés facilita molt la integració en el centre. Sempre et donaven conversa i tenien paraules amables i de recolzament. Recorde el molt emotiu acomiadament que ens van fer. Ens van fer regals, ens van dedicar paraules amables i inclús vam haver de fer un discurs d'agraïment.  Uns alumnes ens van cantar cançons irlandeses. Els alumnes ens miraven amb curiositat i era molt gratificant que sabien els nostres cognoms. "Mr Nadal" o "Sir", em deien amb cortesia.
Són diferents els alumnes irlandesos i els nostres?
Javier i Vicenta participaren en diferents
iniciatives educatives i socials,
com és la campanya contra el suïcidi,
un greu problema a Irlanda.

Javier: Els irlandesos són més introvertits i mostren molt de respecte cap al professor. Semblen més disciplinats. En canvi els espanyols són més oberts, vius, espavilats, encara que això comporta alguns problemes a les aules. Al centre, a Athlone, hi havia molt d'alumnat espanyol que decidia estar a Irlanda per raó d'una immersió lingüística.   

Què et va semblar el Athlone Community College i el sistema educatiu irlandés?
Javier: Vam tindre sort, perquè el centre sols tenia un mesos de funcionament; l'antic era mol vell i s'ha construït un centre molt avantguardista. Al país, està molt establert l'ús d’uniformes per disciplina escolar i evitar distincions. Encara hi han molt centres que discrimina sols xic o sols xiques. Molts del centres són gestionats per religiosos, però nosaltres estàvem en un public.
Quant al sistema educatiu irlandés, hi ha dues revàlides( el Junior Cerificate i el Leaving Certificate) que avaluen de manera externa l'alumnat equivalent a nostre 3r de ESO i 2n de Batxillerat. No obstant això, com que sols són determinats aquestes dues revàlides, en la resta de cursos es promociona encara que no es tinga un nivell suficient. Per altra banda, un disseny curricular tan estricte, fa que s'aprenga molt de memòria i s’estimula poc la creativitat. També resulta curiós que, per als dos nivell de certificació, l'alumne pot optar per dos nivells de dificultat (ordinari i elevat). És un sistema molt competiu, centrat en la obtenció d’un certificat final que deixa molt al marge l'alumne desmotivat i sense objectius de estudis universitaris.
També hi ha un controvertit 4t d'ESO, anomenat “Transition Year” amb activitats molt obertes. És un curs que causa molt de debat; alguns diuen que és fonamental per la maduresa de l’alumne però altres consideren que perden pressió i ritme d’estudi i el rendiment acadèmic es ressent.  En general considere  que, a nivell de continguts, el sistema espanyol és més elevat i requereix més esforç de l'alumnat.
Entrada al modern edifici
de l'Athlone Community College,
amb el cartell en llengua gaèlica.

Què destacaries de l'experiència?
Javier: Ha sigut un experiència única ser professor en l'estranger, amb una altra llengua i metodologia, El fet d’estar fora del entorn diferent del quotidià és molt positiu per reflectir sobre la nostra pràctica docent; per millorar o valorar aspectes del nostre sistema. Ha sigut una gran satisfacció aconseguir els objectius educatius programats pels agents organitzadors dins del programa Erasmus+. Espere incorporar l’experiència a la pràctica docent diària i difondre entre l'alumnat i professorat que cada experiència d’intercanvi i mobilitat a l’exterior ens aporta coneixement i experiència, tant a nivell professional com personal.
Imatge de Javier Nadal
d'uns bells penya-segats de les costes d'Irlanda

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada