Com seria conéixer altres països mentre
exercites la docència? Cada any, centenars de professionals de l’educació del
nostre país participen de manera voluntària en el Programa de Professors
Visitants als EE.UU, un programa del Ministeri d’Educació amb el qual es pretén
fomentar la millora de la qualitat de l’ensenyança de la llengua i la cultura
espanyoles a l’estranger, així com la formació dels professors que la
imparteixen. De fet, durant el present curs acadèmic un total de 1.288 professors
amb visat d’intercanvi participaran en aquest programa que va començar a
Califòrnia l’any 1986, fruit d’un acord de col·laboració entre el Ministeri
espanyol i el Departament d’Educació d’aquell estat.
Sens dubte, una oportunitat única per a
aprofundir en noves cultures i metodologies docents que va ser aprofitada el
curs passat per Silvia Sancho Silvestre. I és que la nostra companya
d’Informàtica, enginyera de Telecomunicacions, ha estat tot un any a Nuevo
México a l’institut públic Santa Fe High School, un centre on ha impartit en
espanyol i anglés les seues classes d’Àlgebra. “La recompensa professional i
personal ha sigut tan gran que les dificultats inicials han quedat oblidades”,
assegura la docent, que anima els seus companys de professió a viure una experiència
completament enriquidora.
Per aquest motiu hem entrevistat Silvia,
perquè ens conte de primera mà la seua adaptabilitat a un sistema educatiu
situat en les antípodes del nostre.
Primer de tot, què et va impulsar a
dedicar-te a la docència?
Sempre m’ha agradat donar classe, però
estar un any impartint classes a la Universitat va fer créixer en mi les ganes
i em va servir d’espenta. Ara estic molt contenta de la meua decisió, ja que el
món de la docència és molt ampli, i a més de donar classe, pots fer també
projectes molt interessants i participar en activitats europees amb altres
centres.
100% positiva. És una gran oportunitat per
als docents per a créixer i aprendre a molts nivells, tant professionalment com
personalment, així com per a viatjar i conéixer altra part del món i altra
manera de fer les coses. No descarte repetir en altre lloc. El haver anat amb
la meua família m’ha facilitat molt l’adaptació i també ho hem aprofitat els
quatre. Per als xiquets és una oportunitat d’or per a adquirir la llengua
anglesa d’una manera natural, ja que la immersió lingüística és brutal.
Les diferències entre els dos sistemes educatius seran evidents.
Amb què et quedes del sistema educatiu
americà?
A Amèrica es potencien molt les capacitats individuals de
cada alumne, el que possibilita que allò que fan ho fan molt bé. No se centren
en les assignatures instrumentals, sinó que li donen el mateix pes a altres
disciplines com ara la música, l’esport i l’art. Les classes no s’organitzen
per grups, sinó per assignatures i els alumnes trien el que volen cursar (funcionen
per crèdits com a la Universitat). Sempre hi ha assignatures obligatòries com
les matemàtiques i l’anglés, però tenen les mateixes hores d’aquestes que de
les altres (ball, per exemple). Açò fa que l’alumnat no es frustre, ja que
sempre té moltes hores d’allò que li agrada de veritat. En cada assignatura hi
ha 3 nivells: el normal, l’honors i l’Advanced Program. Per tant, un
alumne pot ser honors en matemàtiques però normal en anglés i en cuina, per
exemple. Altre alumne pot ser excel·lent al bàsquet però normal a les
matemàtiques. Açò reflecteix molt la realitat individual de l’alumne, ja que
ningú és bo en tot o roïn en tot. L’accés a la Universitat amb beques pot
obtindre’s tant per destacar a les instrumentals com per destacar, per exemple,
al bàsquet, a la música o a l’art. Altra cosa que m’agrada és que hi ha molts
recursos en educació a nivell de materials i a nivell de personal. Cada centre
té un professor lliberat que es dedica a ser Instructional Coach, entrant
a l’aula i veient on pot ajudar-te. La formació del professorat es realitza
dins l’horari i no hi ha límit, la consideren superimportant. Qualsevol
formació o reunió fora d’horari és remunerada com un extra.
El que no m’agrada és que hi ha massa tests, sempre estan
mesurant l’alumnat des de Kindergarten fins a la Universitat; trobem tot
tipus de tests per a fer el rànquing dels estats i moltes vegades la pressió es
trasllada al professorat, que pràcticament passa l’any preparant els alumnes
per a aquest tipus de proves.
Al nostre institut també imparteixes classes en anglés,
no és cert?
A l’IES L’Estació impartisc el mòdul Serveis
en Xarxa, en el 2n curs de Sistemes Microinformàtics Xarxes. Tot i que la
preparació sempre és més costosa, sempre m’han agradat els idiomes i és per a
mi molt motivador poder impartir les classes en una llengua que no és la teua. També
parle l’alemany, ja que vaig estar un any vivint a Stuttgart, on vaig
desenvolupar el meu projecte final de carrera a l’empresa Daimler (Mercedes
Benz).
Quina relació tens amb l’IES L’Estació?
El 2007 vaig arribar a l’IES l’Estació des
del sector privat; era el meu primer centre ja que no vaig ser mai interina. Estava
molt il·lusionada amb la nova etapa que encetava. Jo vaig estudiar ací BUP i
COU, i tenia tan bons records del centre que em feia moltíssima il·lusió tornar
com a professora. Anava a ser companya dels qui havien sigut professors meus i
açò és molt enriquidor, encara que al principi resulte un poc estrany. M’he
sentit sempre molt a gust a l’Institut i m’han tractat sempre molt bé. Coneixia
a molts professors i açò pareix que et facilita molt la tasca. Encara que el Departament
d’Informàtica no estava quan jo estudiava i no coneixia a ningú dels seus
membres, ràpidament em van acollir molt bé i sempre he treballat molt a gust
amb tots ells. Avui en dia és un dels més nombrosos del centre i he de dir que
hi ha molt bon ambient i sempre amb moltíssimes ganes de fer coses noves, nous
projectes, participar en tots els concursos que es presenten...
Alguna idea final amb què vols concloure?
M’agradaria animar els docents a eixir
fora i viure aquest tipus d’experiències i també m’agradaria que la Conselleria
o el Ministeri d’Educació utilitzaren tot aquest professorat per a millorar el
nostre sistema educatiu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada