Bufandes que fan mal: quan la Fira d’Ontinyent normalitza el que la democràcia condemna
La presència de simbologia franquista en un espai públic promogut
per l’Ajuntament no és
folklore: és una incoherència política i moral que exigeix responsabilitats
Per Vicent Ferrero Martínez
Cada
any, Ontinyent celebra
la seua Fira amb orgull.
I és normal: és una tradició estimada, un espai de convivència, un moment per a famílies, joves i gent de totes
les edats. Però enguany,
com ja ha passat massa vegades, la festa s’ha vist tacada per una presència tan
visible com incòmoda: bufandes, banderins i clauers amb simbologia franquista
penjats en paradetes i entregats com a premis de les atraccions. I això, en una
fira municipal, és senzillament intolerable.
No estem parlant
d’un caprici polític
ni d’una exageració. Estem parlant d’objectes que exhibeixen símbols
vinculats directament a un règim
autoritari que va abolir drets,
va perseguir dissidents, va censurar
la cultura i va sotmetre
el país a dècades
de repressió, que representen a un
dictador que va massacrar al seu propi poble durant quasi quaranta anys.
Convertir aquests símbols en souvenirs barats
no és folklore: és banalització. I fer-ho en un espai promogut, autoritzat i regulat per l’Ajuntament
és una responsabilitat que no
pot fugir-se amb excuses.
És cert que la Llei 20/2022 de Memòria
Democràtica no prohibeix literalment la “venda” d’aquests objectes
en qualsevol context
comercial. Siguem rigorosos. Però també és cert que la
llei és inequívoca quan parla d’espais públics i d’administracions públiques:
els símbols que exalten la dictadura franquista són elements contraris a la
memòria democràtica i les institucions
tenen l’obligació d’evitar-los, retirar-los i actuar
quan
apareixen en l’esfera pública.

I és ací on l’Ajuntament d’Ontinyent
té un problema seriós: la Fira és espai públic, i és un espai públic gestionat directament pel consistori. No
és una fira improvisada, no és un “mercadillo” espontani. És un esdeveniment amb permisos, inspeccions i condicions. És un espai on totes les
paradetes han de complir normes municipals. Totes excepte, pel que sembla,
aquelles que venen simbologia franquista.
El resultat és una contradicció flagrant: mentre Espanya
aprova lleis per dignificar la memòria
democràtica, Ontinyent permet que un menor puge a una atracció i, en acabar,
trie com a premi una bufanda de la bandera d’Espanya amb l’àguila de Sant Joan.
Un objecte que representa una dictadura, entregat en un espai infantil, sota l’empara d’una institució democràtica. No és una
anècdota. És un despropòsit. No valen excuses del tipus “sempre s’ha fet” o “no ho vam veure”.
Perquè sí que es veu. Es veu molt. I si es veu des de fora,
encara més hauria de veure-ho
qui organitza, qui autoritza i qui té la responsabilitat última de vetlar perquè la Fira siga un espai coherent amb els valors
que diu defensar.
A més, la presència d’aquests objectes
té un efecte educatiu devastador: normalitza símbols que haurien d’estar contextualitzats, museïtzats o erradicats de l’espai públic.
No podem exigir
a les noves generacions que respecten
la democràcia mentre els donem com a
record de fira un símbol d’un règim que la va destruir. No podem fingir que
l’àguila franquista és un dibuix més entre peluixos, xapes i banderetes
multicolor. No ho és. I no ho ha sigut mai.
Aquest assumpte tampoc és un problema
irresoluble. Qualsevol ajuntament amb la voluntat mínima pot establir clàusules que prohibisquen la presència d’objectes que exalten dictadures, informar els firaires abans
d’instal·lar-se i sancionar quan calga. Es fa en altres municipis. Es podria fer ací demà mateix, si hi haguera
determinació. La veritat
és que la permissivitat davant d’aquesta simbologia diu molt més
del que sembla. Diu que hi ha qui encara considera que aquests símbols “no són
tan greus”. Que “no passa res”. Que “no val la pena armar un escàndol”. Però sí que passa. Passa que la memòria democràtica no és un capritx: és la garantia que allò que va ocórrer no es
repetisca. Passa que una ciutat moderna ha de tindre clar què representa i què no representa. I passa que tolerar símbols
franquistes en un espai municipal és un signe d’una desídia que
no ens podem permetre.

Ontinyent mereix una Fira digna, lliure
de símbols de repressió i lliure de banalitzacions. Una
Fira on els records siguen de festa, no d’autoritarisme convertit en mercaderia barata. Una Fira coherent amb els valors que defensem
durant la resta de l’any. Ja n’hi ha
prou de mirar cap a un altre costat. La democràcia també es defensa
en les coses petites. De vegades, i fins i tot, en una bufanda penjada en una paradeta.
En el fons, tot açò va d’una cosa molt més gran que una bufanda o un clauer.
Va del compromís que hem de mantindre, sense excuses ni renúncies, amb
les generacions que venen. Els hem de deixar clar que la democràcia no és un
moble antic que s’exhibeix en dies assenyalats, sinó una responsabilitat
quotidiana. Cal fer-los entendre que, darrere de cada intent d’imposar un orde
uniforme, autoritari i exempt de memòria, sempre hi ha un perill. Un perill que
no es presenta vestit d’uniforme, sinó disfressat d’innocència, de tradició o de costum.
Perquè hi ha qui, amb una habilitat sorprenent, intenta revestir d’innocència allò que no n’ha
tingut mai. Intenten convertir en merchandising el que va ser opressió,
en souvenir simpàtic allò que va representar la por i el silenci.
I és ací on hem de ser més clars que mai: això
no pot ser una moda, ni hauria de ser-ho sota cap circumstància. Les modes passen; els símbols que glorifiquen dictadures no. I quan un símbol
d’autoritarisme es normalitza com si fora un simple element decoratiu, el risc ja ha
començat a créixer.
Per
això cal que els joves entenguen que allò que alguns intenten
presentar com una estètica transgressora o “vintage” és, en realitat, una porta cap a la desmemòria. Una invitació a pensar
que “no és per tant”,
que el passat és flexible
i que la repressió pot convertir-se en estil. Eixa és
la trampa. Eixe és el primer pas perquè el relat autoritari torne a fer-se
espai, disfressat d’ironia, de folklore
o de costum.
Per
això és tan important no abaixar el cap. No podem permetre
que es normalitzen símbols
que pretenen reescriure el passat
o suavitzar-lo. No podem transmetre als joves la idea que “no passa res”, que “no cal fer-ne un drama”, que la llibertat és compatible amb la imposició d’un relat que glorifica un
règim que la va suprimir. La llibertat no és compatible amb la resignació. I una societat
democràtica no pot ser còmplice, ni per passivitat, de discursos o símbols que volen deixar la porta
entreoberta a l’autoritarisme.
La nostra obligació, com a ciutadans
i com a institucions, és deixar clar que cap orde basat en la por, la uniformitat o la negació del
pluralisme mereix espai entre nosaltres. Que eixe orde — que alguns
intenten reactivar amb una naturalitat inquietant— s’ha de combatre sempre: amb educació, amb memòria i amb
una vigilància crítica que no decaiga. Perquè la democràcia no es perd d'un dia
per l'altre; es perd quan deixem de defensar-la en les coses menudes. I no hi
ha res més menut, però més perillós, que tolerar com a normal allò que mai ho
hauria de ser.